Besök av Kunskapsportens VD Joakim Ollén

Under ett frukostmöte i juli månad, fick Svedala Rotaryklubb möjlighet att besöka den nya spännande byggnaden som växt fram nästan mitt emot Tunnbrödsbageriet. En tvåvånings byggnad med solpaneler och växthusliknande känsla och en utemiljö med gamla byggnader, bollplan och lekplats. Kreativt och utvecklande, så kändes det när vi besökte Åkerbrukets förskola.
Och nu fick vi möta denna VD för Kunskapsporten, som tycker att hus ska byggas så att ute ska kännas som inne och ta tillvara på naturens krafter och resurser. Vision och ambition går hand i hand, så byggnader blir "Lärande hus där man tänker lite bättre". Innan Joakim blev VD för Kunskapsporten var han VD för Akademiska Hus och där myntade han begreppet - I våra hus tänker man lite bättre.

Men Joakim Ollén har också varit Kommunstyrelsens Ordförande i Malmö och Generaldirektör för Lantmäteriet, ett uppdrag han fick av Göran Persson efter sin tid som Riksdagsman. Lantmäteriet hade urusel ekonomi och Joakim prövade sin pedagogiska talang och sa "pengar till lön finns, men inte till sociala avgifter." Ganska omgående kom man tillrätta med ekonomin!

Naturvårds frågorna borde få större uppmärksamhet

Joakim, som är jurist är också ordförande i Sveriges Sportfiskeförbund och har ett stort intresse för naturvård. Han menar att det räcker inte med ett engagemang för klimatfrågan utan man måste greppa hela naturvården. - Vi måste veta mer om livet under ytan, mer om de ryggradsdäggdjur som är på väg att försvinna. Han passade även på att ge Sveriges kung en eloge för hans kompetens och engagemang i naturvårdsfrågor.
barndomsdrömmen var annars att bli skådespelare och han var i ungdomsåren med i några barnuppsättningar på Malmö Stadsteater.
Barnen i Åkerbrukets fina förskola är nog tacksamma över att barndomsdrömmen inte blev verklighet utan att det blev förskolor och friskvårdsanläggningar istället och ett stort samhällsengagemang.

Joakim avslkutade med att konstatera att detta var hans första fysiska Rotarymöte sedan Corona pandemin bröt ut. Joakim är medlem i Malmö Slottstadens Rotaryklubb och vi ser givetvis till att skicka en närvaronotering till denna klubb. Ett mycket trevligt och inspirerande föredrag i vår Rotary klubb!