Många av oss minns säkert Pias fantastiska fotoutställning, på Folkets hus för några år sedan. Gigantiska foton, säkert två meter höga och bilder på kvinnor. Kvinnor i festkläder, vackra smycken, festfrisyrer, höga klackar. Och med jaktgeväret i handen istället för aftonväskan. Pia säger om sin utställning "Jag ville få fram kontrast i jaktkläder med det manliga och kvinnliga kläderna och dessutom är det kul att kombinera jaktintresset med mitt yrke som fotograf" Utställningen kallar hon Jägarinnor. Kontrasterna gjorda att man stannade, tittade och upptäckte nya saker och Pia berättade. Det var då Pia fick en inbjudan att som gäst delta i ett Rotarymöte.
Pia berättar om sin uppväxt i Göteborg, där hennes föräldrar drev den anrika Jonassons fotoateljé. Så hantverket ärvdes, även om det inte var riktigt meningen att det skulle bli så. Tillfälligheter spelar ju oss ett spratt lite då och då. Pias föräldrar åkte till Nya Zeeland och Pia blev tvungen att hoppa in som fotograf och på den vägen är det. Mästarbrevet hämtades för något år sedan i Blå hallen i Stadshuset, Stockholm. Det har hunnit bli över 1000 bröllopsbilder och över 10000 barnfotografier. I många år har Pia haft sin ateljé i Malmö, men numera är det Svedala och Nygatan som gäller.
Som 16-åring flyttade Pia hemifrån, men då hade hon hunnit med ett år som utbytesstudent i USA och till USA återvände hon sedan som au pair. Resorna dit har blivit många och en stor del av hennes yrkeskunnande kommer därifrån.
Detta om fotografen Pia, men det finns parallella spår. Förutom jakt finns stort intresse för allt som innebär action, som Göteborgsvarvet, utförsåkning, racing och motorcykel. Pia berättar, att hon var första kvinnan att köra i sin klass i Sverige och hon fick vara med att bygga sin egen racerbil. Något hon tyckte var så där halvkul. När hon körde från killarna testade dom bra även om det var tävling !!! hur det nu gick till.
1982 träffade hon sin man Stefan, men det dröjde hela 35 år innan dom gifte sig. Nästa gång ska det firas Läderbröllop, för alla tillfällen till firandet ska tas till vara.
Pia avslutar sitt föredrag med att säga att "ett hem utan katt är bara ett hus"
Du kan även se bilder mm här https://www.facebook.com/svedalarotaryklubb