Corona pandemins utbrott i mars stängde ner många verksamheter. Så också våra regelbundna klubbmöten på STC i Svedala. Men nu är vi igång igen. Vi har haft två sommarmöten i form av frukostmöten och besökte bl.a. den nya förskolan Åkerbruket i Svedala och på augustimötet fick vi lyssna till vår medlem Dave Servin som berättade om årets skördeläge inom jordbruks sektorn. Men från och med den 4 september så har vi återstartartat våra veckomöten i Svedala Rotaryklubb varje fredag. Vi träffas som vanligt på Svedala Trade center (STC) kl. 12.00 och i den nya och fina lokalen har vi kunnat öka utrymmet så att vi får lite bättre s.k. social distans. En annan stor nyhet är att vi nu sänder våra klubbmöten online!

Klubbsamråd fredagen den 4 september
Nyöppningen av klubbens fredagsmöten skedde i samma goda anda som alltid och vi var 29 deltagare som minglade på ett coronasäkert sätt.
Klubbens nya president detta Rotaryåret Alf Rasmussen, såg glad och förväntansfull ut och klubbmästare Tegger såg omåttligt förtjust ut när han kontrollerar all ny teknisk utrustning på STC som gör det möjligt för oss att följa klubbmötena digitalt.

Paul Harris Fellow utmärkelse till Roland Johansson
Förra årets President, Peter Rodenstam, gjorde sitt sista uppdrag som klubb president när han delade ut en Paul Harris Fellow utmärkelse till Roland Johansson för sina insatser att konvertera vårt gamla datasystem till Club Runner och dessutom förse klubbmedlemmar med både information och utbildning. Bo Hansson välkomnade till fysaktivitet på onsdagar kl. 18.30. Bo presenterade även lite nya idéer till yrkes-och samhällstjänst i klubben.
Alf gav sedan en sammanfattning av klubbens ekonomiska läge idag. - Vi har en sund och stark ekonomi och vi har också en mycket trevlig möteslokal på STC med ny teknik som ger olika möjligheter och dessutom god mat.

Hemma hos möten i vecka 40
Preidenten påminde om "hemma hos" mötena i vecka 40 och manade klubb medlemmarna att ta fram nya kreativa idéer kopplade till yrkes-och samhällstjänst samt fundera över hur vi kan bli mer synliga lokalt i vår kommun.
Vi har att se fram emot många stimulerande föredrag under hösten och programkommittén har redan ett fulltecknat program.
Engagemang, ger trevlig och positiv stämning i klubben och ger yrkesnätverket många dimensioner. Alf erinrade oss om det alltid aktuella 4- fråge provet som avslutning.
  • Är det sant?
  • Är det rättvist mot alla parter?
  • Kommer det att skapa good will och bättre vänskapsförhållanden?
  • Kommer det att vara till fördel för alla som det berör?