Vi ser dem här och var men hur ofta stannar vi till och betraktar dem. Hur ofta funderar vi på varför de finns just på den platsen, vem har gjort dem och vad föreställer de och vad är konstnärens idé bakom konstverket.
Några medlemmar i Svedala Rotaryklubb, Inger Ekholm Svensson och Pia Mumm, har lovat att tipsa oss om några av dem med bild och text här på hemsidan för att inspirera oss att stanna upp och njuta av konsten. Detta görs i samarbete med Svedala Kultur och Fritid.

Idag presenterar vi ”Flicka med barnvagn”.

Gunnel Friberg föddes i Malmö men bosatte sig sedan i Stockholm. Som artonåring vann hon ”Stora tecknarpriset” på 1000kr, vilket gjorde att hon kunde tillbringa ett halvår i Paris för att studera vidare. Hon fortsatte sedan att utveckla sin konst vid flera olika institutioner och studerade även på Kungliga konsthögskolan i Stockholm.
Hon arbetade i flera olika material som sten, mosaik och betong, men tecknade också.
Barnvagn/dockvagn och unga flickor är ett återkommande tema i hennes konst. Hon finns bl a representerad på Moderna museet, Malmö museum och Helsingborgs museum.
Sydsvenskan uppmärksammade ”Flicka med barnvagn” i samband med invigningen och skrev ”god lättbegriplig konst i god miljö”. Har man vägarna förbi Södra Fisktorget i Malmö kan man beundra hennes verk ”Sillagumman”.

Konstnär: Gunnel Friberg 1919 – 2010.
År: 1972
Placerad vid: HSB Svedalagården, Bökebergsgatan i Svedala
Long/Lat: N 55° 30' 40", E 13° 13' 56"