Vi ser dem här och var men hur ofta stannar vi till och betraktar dem. Hur ofta funderar vi på varför de finns just på den platsen, vem har gjort dem och vad föreställer de och vad är konstnärens idé bakom konstverket.
Några medlemmar i Svedala Rotaryklubb, Inger Ekholm Svensson och Pia Mumm, har lovat att tipsa oss om några av dem med bild och text här på hemsidan för att inspirera oss att stanna upp och njuta av konsten. Detta görs i samarbete med Svedala Kultur och Fritid.

Idag presenterar vi Spadtag:
Som en pendang till Aggarps kvarn lyser ”Spadtag” upp Åkerbrukets entré med sin traktorsröda färg. Den syns och sticker ut och spaden får stå som symbol för Svedalas lantliga framtoning i den expansiva och moderna tätorten. Det finns en stark kontrast mellan det jordnära, historiska och internationellt nytänkande som ger tankar till att sätta spaden i marken, något är på gång, något nytt ska gro på denna plats. Svedala expanderar och växer.

Konstnär: Axel Lieber ingår i konstnärsgruppen ”inges idée” som startades i Berlin 1992. Man fokuserar på offentliga konstnärliga gestaltningar och man finns representerad i en rad olika länder som Tyskland, Frankrike, Canada och Japan.
År: 2018
Placerad vid: Åkerbrukets torg
Long/Lat: N 55⁰ 30´ 2,07” E 13⁰ 14´ 30,41”