Daniel själv har underrubriken Sotare - 490 år på 29 minuter. Det blev underhållning som täckte allt från mode till historia, geografi, litteratur, myter och personliga möten med både kunder och hundar.
Sotning handlar om ett förebyggande arbete för att hindra brand, något som vi alltid behövt göra. Var man slarvig straffades man hårt. Antingen ekonomiskt eller med att förnedras som t ex att få sitta på på trähästen på offentlig plats, något som säkert inte var så roligt.
Att rengöra rökkanaler har varit ett viktigt förebyggande arbete och tunna, smala pojkar från något barnhem passade bra till detta arbete. Idag handlar arbetet om brandskydd på annat sätt där bl a ventilationskontroller är viktigt. Arbetet är inte utan risker och Daniel visar videoklipp från riktigt höga höjder och tak som inte verkar allt för säkra.
Med glimten i ögat presenterade Daniel sig själv som den introverte norrlänningen från Kiruna som hamnar i Skåne efter att ha träffat kärleken från Svedala. Om nu yrket som sotare är en utmaning ibland, så kan anpassningen till Skåne också vara det. Idag vet Daniel att betor inte är rödbetor utan sockerbetor och att bo centralt i Ystad innebär att man får tornväktare på köpet. Tornväktare och sotare är ju nästan kollegor, då båda arbetar med att hindra eld att sprida sig, men sotaren är kanske lite tystare. Enligt Daniel, har varenda tidning någon form av artikel med brasa, som får läsare att falla för denna mysfaktor, utan att ha kunskaper om eldning. Annars är dagens restaurangkök en riskfaktor.
Alla hjärtans dag uppmärksammades av vår president och projektlotteriet hade samma tema. Lite snålt med en dag om året, menade Peter och bad oss tänka på Rotarys värderingar alla dagar om året.

Du kan även se bilder mm här https://www.facebook.com/svedalarotaryklubb