Svedala Rotaryklubb genomförde den 26 juni Presidentskifte inför det nya Rotaryåret som börjar den 1 juli. Peter Rodenstam lämnade över klubban och kedjan till inkommande president Alf Rasmussen. Det var det första fysiska mötet sedan vi stängde ner våra regelbundna fredags luncher i mars på grund av Corona epidemin. Vi var totalt 40 medlemmar och gäster och vi hade gott om plats vid borden. Vi har genomfört och provat distansmöten via nätet vid något tillfälle under våren. Men att träffas fysiskt är bäst!

Vi blev serverade stekt tupp med grillad nypotatis och det smakade utmärkt i sommarvärmen. Och vilken fantastisk utsikt mot den fina Bokskogens golf green!
Vid vårt möte passade vi på att uppvakta några "0-jubilarer", något som vi fått vänta med då vi inte haft klubb möten på ett tag. Reie Nordqvist, Diana Kjärsgård samt Alf Rasmussen fick motta blomster kvastar och hyllades vid klubbmötet med ett 3-faldigt leve HURRA, HURRA, HURRA!

Sex medlemmar fick motta PHF medaljer!
Inom Rotary finns det möjlighet att dela ut medaljer för särskilda insatser. Sex (6) av klubbens medlemmar fick en "Paul Harris Fellow medalj", en medalj som bär namnet efter grundaren av Rotary 1905 i USA, Paul Harris. I ett kommande "Presidentbrev" från Alf Rasmussen får alla medlemmar en närmare information om detta.

Ny medlem i klubben - Fredrik Aksell
Vid mötet hälsade vi också Fredrik Aksell välkommen som ny medlem i klubben och Fredrik fick en Rotarynål fäst på kavajen.
Vi hade också ett lotteri med många fina vinster, där intäkten gick till Rotarys hjälpverksamhet. I år har klubben samlat ihop ca 40.000 SEK varav den större delen har gått till Rotarys internationella verksamhet - den så kallade Årliga fonden. Medel används till många olika ändamål, men ett av de viktigaste är att utrota sjukdomen Polio i världen. Polio är nu nästan helt utrotat genom Rotarys internationella verksamhet och finns bara i ett fåtal länder med enstaka fall årligen. Vi har också delat ut lokala stipendier till Gymnasieskolan NFU och Kulturskolan i Svedala.
Så var det då till slut dags för själva presidentskiftet och Peter Rodenstam lämnade över klubb kedjan och fäste en "Presidentnål" på Alf Rasmussens kavajslag.
Vi önskade varandra en riktigt GLAD SOMMAR! Nästa möte äger rum som ett frukostmöte fredagen den 31 juli 08.30 , då vi ska besöka den nybyggda Åkerbrukets förskola i Svedala. Mer information kommer till alla medlemmar om detta senare.
P.S Känner Du någon som skulle kunna vara intresserad av Rotarys verksamhet i Svedala. Ta med "hen" som gäst på nästa möte.