Svedala Rotaryklubb är ett yrkesnätverk som omfattar många olika yrken, kompetenser och erfarenheter. Vi är unga och lite äldre, vi är män och kvinnor och många av oss är företagare.
Vi, i klubben, drivs alla av viljan att göra gott i samhället. Antingen det gäller att vara med och utrota polio i världen eller att dela ut stipendier till olika verksamheter i Svedala kommun. Vi gillar starkt tanken att vi själva och andra kan utvecklas genom att ”nätverka” med varandra och vi delar gärna med oss av vår erfarenhet gällande yrkeslivet.
Av den anledningen ställer vi gärna upp som mentorer/rådgivare både till UF, Ung Företagsamhet och Nyföretagarcentrum.
Ung Företagsamhet
Detta läsår 2021/22 finns det drygt 36 000 elever som driver UF företag i Sverige. En imponerande siffra måste man säga med tanke på de omständigheter som råder just nu. 18 av de eleverna finns i Svedala vid gymnasieskolan Nils Fredriksson Utbildning.

Konceptet bygger på att man under ett läsår startar, driver och avvecklar ett UF-företag med stöd från lärare och rådgivare från näringslivet. Man kan också kalla det för ett övningsföretag.

Forskning visar, att eleverna inte bara utvecklar sin förmåga att driva företag, utan att även färdigheter som samarbete, muntlig kommunikation, planering och ansvarstagande samt självförtroende utvecklas i en allt större utsträckning. Att erfarenhet blir en framgångsfaktor visar de UF företagare som senare i livet startar ett företag bl a har de ofta en högre omsättning.

Flera UF-företag på NFU
Sex UF-företag finns idag på Nils Fredriksson Utbildning.
De unga företagarna på NFU har företag som både representerar tjänster som städning och hantering av donerade kläder men också produkter som hårklämmor, silikonlock och carkit samt en praktisk poncho. Läs deras säljbrev - klicka på rubrikerna nedan.