Publicerad den 02 Oct 2021

1985 gav Rotary ett löfte till världen att barn ska få växa upp i en poliofri värld. Då startades biståndsprogrammet Polio Plus och antalet fall har minskats med 99,9 % och vi är nu nära att infria vårt löfte. Det gör att vi nu istället pratar om End Polio Now.
På FN-dagen den 24 oktober infaller Rotarys World Polio Day. 35 000 klubbar över hela världen  och 1,2 miljoner medlemmar samlar in pengar den dagen. Sedan ett antal år tillbaka samarbetar Rotary med Gates Foundation som matchar Rotary med 1+2, vilket gör projektet ännu starkare.
Vaccinationerna måste fortsätta ända tills varenda land i världen är poliofritt. Skulle polio återkomma kommer ca 200 000 barn att drabbas inom en tioårsperiod.
Svedala Rotaryklubb väljer att göra en lokal aktivitet fredagen den 22 oktober. Vi kommer att finnas Storgatan utanför Hemköp/Systembolaget mellan kl 14 och 18. Då säljer vi sprutpennor (kulspetspennor utformade som en injektionspruta), och pratar Rotary. Men vi samlar även in pengar under vårt fredagsmöte genom att ha ett lotteri med många fina vinster. En normal fredag samlar vi in ca 1000 kr genom vårt lotteri denna fredag satsar vi på att lotteriet ger minst det dubbla.