Vi firar Alla hjärtans dag med att kanske skänka 117 kr till Årliga fonden

Låt hjärtat va´ med

JA Worldwide
Mitt hjärta klappar lite extra för entreprenörskap, mentorskap och ung företagsamhet. I förra veckans presidentbrev skrev jag att Ung Företagsamhet är föreslagen till Nobels fredspris. Det är den globala och ideella organisationen JA Worldwide som Ung Företagsamhet i Sverige är en del av som nominerats till priset. JA Worldwide har fått tillstånd att avslöja att det är en framstående professor i juridik som ligger bakom nomineringen till priset. ”Genom att ge unga människor, världen över, egenmakt över sin ekonomi så har JA Worldwide verkat som en kraft för fred.”

Rekordmånga UF företag
Organisationen omfattar idag hela 340 lokala kontor i 115 länder och i Sverige har vi detta läsår drygt 36 000 UF-företag. En stor förändring tycks vara att allt fler elever från yrkesprogrammen driver UF företag, vilket måste vara en positiv utveckling för UF konceptet.

Säljbrev
Vi har varit i kontakt med NFU för att höra hur det går för UF företagarna. Det är tufft för många företagare just nu, men det måste vara extra tufft att vara gymnasieelev under pandemin och dessutom driva företag. Elevernas lärare bekräftar den bilden men de unga företagarna hoppas få bättre fart på affärerna under våren nu när alla restriktioner har släppts. Eleverna har presenterat sina företag och produkter i var sitt säljbrev. Dessa kommer att finnas publicerade på Svedala Rotaryklubbs  hemsida.

Motto för Rotary under februari är fred
Jag vet ju att många Rotaryklubbar är engagerade i Ung Företagsamhet som mentorer och det gör ju det extra roligt att verksamheten blivit nominerad till fredspriset, speciellt som temat för Rotary under februari månad är fredsforskning, konfliktförebyggande arbete och konfliktlösning.

Födelsedagsfirande
Den 23 februari fyller Rotary 117 år och det ska vi naturligtvis fira. Det var då Paul Harris träffade tre kollegor i Chicago. Det mötet brukar betraktas som det allra första Rotarymötet. Då var de fyra, idag är vi 1,2 miljoner medlemmar och alla arbetar vi för att göra gott i världen med utgångspunkt i vårt yrkesnätverk. Fira årsdagen genom att swisha en gåva till 123 616  0667, förslagsvis 117 kr. Vår skattmästare Gertåke ser till att de insamlade pengarna kommer till Årliga fonden, vilket ger förutsättning att göra gott i världen i många år fram över.

Alla hjärtans dag
Det passar bra att swisha på Alla hjärtans dag och den dagen kan man också passa på att köpa något till klubbens lotteri som är i stort behov av nya vinster.

Från Årets Svedala tonåring till Mellodeltagare
Det kan ju knappast ha undgått någon att Mellofestivalen är igång igen och jag blev lite extra stolt när jag insåg att Samira Manners, som deltog i tävlingen i lördags, är en gammal Rotary stipendiat. Hon blev ”Årets Svedala tonåring” 2016. Priset delades ut till en grundskoleelev som gjort något alldeles extra i kommunen. Samira var idrottsledare på Klågerupskolan och även ordförande i skolans idrottsförening. Dessutom startade hon ett projekt med syftet att genom idrotten integrera nyanlända elever. En värdig mottagare av vårt stipendium, tycker jag. Stipendiet ”Årets Svedala tonåring” är numera klubbens kulturstipendium.

Nu är vi igång igen
Det är bra att ha ett stort gott hjärta, men det är också bra att tänka på sitt eget hjärta. Det kan du enkelt göra genom att delta i klubbens fys grupp under ledning av Bo Hansson. Vi har träffats en gång nu den här terminen på NFU och det kändes väldigt bra att vara i gång igen. Jag hoppas vi ses på onsdagar kl 1830 i NFUs gym fram över.

Veckomöte
På fredag ska vi alla få ta del av vårt yrkesnätverk då Dave Servin kommer att prata om aktuella frågor inom lantbruksnäringen. Vi är ju bortskämda med att få intressanta rapporter från Dave om denna bransch. Det ser jag fram emot och jag tycker det ska bli oerhört roligt att få träffa er alla på STC.

Från och med februari månad kostar lunchen 120 kr och glöm inte att anmälan är bindande.

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb

Lantbruket - en högriskbranch?
18 feb 2022

Tegel Tål Tidens Tand, Tegelakademin