Gunilla är inkommande president i vår klubb
"Rotary gör mycket gott i världen", säger Gunilla. Här tillsammans med maken Sverker.
Det händer mycket i vårt distrikt. Det märktes tydligt i tidningen Rotary Norden Nr 1 -22.
Gunilla i samtal med Joakim Ollén, Kunskapsporten. Gunilla tycker om det stora nätverk som Rotary utgör.
I en av våra dagstidningar stötte jag på begreppet ”oxvecka” och förstod att just den här perioden från mitten av januari till slutet av februari går under namnet ox-veckor. Jag har hört begreppet tidigare men blev lite nyfiken på varför det kallas så. Enligt forskaren Christina Mattsson är det en utbredd term som går tillbaks till bondetiden och härstammar från just ordet oxe.
Förr var det helgdagarna som utgjorde var mans ledighet. Då var oxveckorna förlagda till tiden mellan midsommar och Allhelgona/Mickelmäss, då arbetet med skörden var som tyngst.

Men idag har det kommit att beteckna den sega och tunga tiden efter jul och nyår. Jag hittade till och med tips om hur man kan förgylla denna period och insåg snabbt att pandemin sätter stopp för många av förslagen då umgänge och sociala kontakter av olika slag var några av råden man fick. Det känns verkligen tråkigt att vi inte kan träffas på STC under fredagarna och att vi fick flytta fram mysgruppsmötena.

Inkommande president
Gunilla Nordgren är inkommande president och är som sådan ansvarig för våra mysgruppsträffar.
Jag tänker att det kan vara på sin plats att presentera Gunilla för er som inte träffat henne så ofta. Jag har lånat de frågor som jag och övriga i den gamla styrelsen svarade på vid presentation av oss på Facebook.

Jag vill här passa på att säga att styrelsearbetet ger verkligen en möjlighet att både lära sig mer om Rotary och lära känna varandra på ett djupare sätt. Något som jag verkligen uppskattar.

Gunillas presentation
”Jag gick med i Svedala Rotary 2007, mentor Sven Hansson tillfrågade mig. Då var jag kommunalråd i Svedala och Rotary gav mig möjlighet att ännu mer lära känna fler trevliga människor inkl det lokala näringslivet.

Det lokala näringslivet var viktigt då och är fortfarande mycket viktigt. Man ingår i ett gott och stort nätverk när man är medlem i Rotary.
Vår klubb har fantastiskt bra program med intressanta föredrag - vilket innebär att man lär sig något nytt varje gång man är närvarande, förutom att träffa trevliga människor.

Rotary gör så mycket gott ute i världen och jag är glad och stolt över att vara en liten del av det och att vara engagerad i Rotary.

Profession: Civilekonom.
Arbetade på SEBanken i Malmö i 20 år. Kreditbedömning företag, stiftelseförvaltning mm, de sista 10 åren på Enskilda Banken med ekonomisk rådgivning och förmögenhetsförvaltning.

Den andra halvan av mitt arbetsliv, arbete på heltid med politik. 8 år som kommunalråd i Svedala kommun och 8 år som riksdagsledamot, 4 år i Region Skåne, bl a som ordförande i Trelleborgs Sjukhus.

Intressen:
Stort samhällsintresse, matlagning, litteratur och kultur av olika slag, lite släktforskning, träffa vänner, resa mm, förutom att umgås med familjen inkl barnbarn.
Är så nöjd över, att numera och framöver, kunna ”äga min egen almanacka” det var under många år jag inte gjorde det.”

Tidningen Rotary Norden
För någon vecka sedan fick vi tidningen i brevlådan och jag måste tillstå att jag blev lite stolt över vårt distrikt när jag läste tidningen.

DG Ulf Bingsgård var med på flera ställen, bl a en artikel om att han blir distriktsguvernör två år i rad och på ett annat ställe uttalar han sig om ”Supporting the Environment.” Ulf säger att ”Rotary har goda förutsättningar att jobba med hållbarhet. ”Distriktet ska nog mest vara behjälplig i att sprida kunskaper mellan klubbarna om vad för olika projekt som bedrivs och kanske även stimulera flera klubbar att samarbeta”

Vidare läste jag om Rotary Malmö-Öresund som prisades som bästa klubb och Staffanstorps Rotaryklubbs cykelorientering som resulterade i att klubben kunde skänka 100 000 kr till Barncancerfonden.

Men det som gjorde mig mest nyfiken var en artikel om ”Öppen Lunch” i Kiruna. Begreppet ”Öppet möte” fanns med i ett av protokollen från förra mysgrupps sittningen men inte riktigt på det sätt Rotaryklubben i Kiruna arrangerat sitt. Kiruna modellen har en tydligt inrikting mot näringslivet, tre föredragshållare och ett tema som var ”Kirunas Framtid.” Öppen lunch blev en succé med hundra deltagare och jag tänker att vi kan ta reda på lite mer om denna näringslivskontakt, något som både jag och Gunilla tycker är angeläget.

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb