Sveamatea repeterar och har sina föreställningar på kulturhuset Flamman. Byggnaden är från 1919 och ritades av Axel Stenborg.

Det blir digitalt möte den 4 februari

Kanske är du, som jag, lite sugen på att börja att resa igen men den stora smittspridningen som råder just nu, gör att det förblir en önskan eller dröm.

Men resa kan man ju göra på olika sätt. Titta på gamla semesterbilder, bläddra i resebroschyrer eller surfa på nätet.

Men nu finns även möjligheten att uppleva semesterminnen på ett annat sätt. Sveamatea erbjuder resminnen i form av en familjekomedi ”Resfeber” på Flamman i Svedala. Den handlar om hur  en tokig dag på resebyrån kan se ut för fröken Karlsson. Just denna dag får hon besök av en velig gammal dam som år efter år skjuter upp sina resplaner. En bankkamrerer som behöver komma iväg till något varmt ställe och mycket mer händer denna dag på resebyrån.

Det är Sveamateas ordförande, Hans Gsaxner som kommer till STC och går in i studion för att berätta för oss om denna teaterförening som nu har funnits i Svedala under drygt 40 år. Jag vet att man bedriver en mycket uppskattad barn och ungdomsverksamhet och att man också fått erkännande för den verksamheten genom kulturstipendium.

Vi fick nöjet att lära oss mer om Malmö akademiska kör och orkester för ett tag sedan. På Alla hjärtans dag har vi även möjlighet att lyssna på deras musik som hyllar kärleken
Swisha en tjuga till Gertåke så deltar du i klubbens lotteri
Vi går över till digital sändning på nästa möte
Förutom beslut om  det digitala mötet den 4 februari har styrelsen fattat beslut att mötet den 11 februari ställs in. Vi kommer sedan att följa de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten lägger fram, men det verkar som att man kommer att släppa restriktionerna den 9 februari.

På fredagens möte återgår vi till de rutiner som vi har gällande digitala möten. John skickar ut en länk för deltagande och vårt lotteri fungerar som så, att man swishar lottpengar till vår skattmästare Gertåke. En lott kostar 20 kr. Vem som vinner meddelas via ett mejl. Det är viktigt att hämta sin vinst på STC så fort som möjligt men senast 2 veckor efter  vårt möte, alltså 18 februari. Icke uthämtad vinst går tillbaks till lotteriet då.

Apropå kultur så är jag säker på att många av oss minns Daniel Hanssons föredrag om Malmö akademiska kör och orkester med stor glädje. Därför vill jag tipsa om att på Alla hjärtans dag finns det möjligheter att ta del av deras musik i S:t Johannes kyrkan i Malmö. Konserten hyllar kärleken och kallas för en Valentinkonsert. Den börjar kl 19 00.

Ett annat föredrag jag minns med stor glädje är Karin och Mats Vollmers berättelse om deras resa att skapa en Michelin restaurang. Nu har dom åter blivit valda till Årets bästa skånska restaurang och mottagit Skånska Gastronomipriset. En bedrift av detta energiska och kreativa par.

En annan höjdpunkt brukar vara våra frukostmöten på Vismarslövs Café och Bagarstuga. Åter igen har detta mysiga café mottagit pris som ”Årets Skånska Destination.” En mycket välförtjänt utmärkelse till detta ”bonnacafé” som Carina kallade verksamheten för i Sydsvenskan. I tidningen säger hon också att ”det är det enkla och otrendiga som gör att besökare från hela Skåne väljer att komma tillbaka, gång efter annan.”
Precis som vi gör, för visst blir det frukostmöte där igen till sommaren. Det är en mycket trevlig tradition!
Add text here

Rune Nilsson