Karin bad hos tänka hållbart.Hållbara företag kommer att ha en bra utveckling framöver
Isoleringen under pandemin gjorde att Karin fick tid att samla många goda råd om långsiktigt sparande i boken "Spara med glädje"
Det blev trängsel kring bokförsäljningen. Boken kan vara den perfekta studentpresenten och en kommun har köpt in boken som gåva till avgångselever
Gertåke berättade att han firat 17 maj hos goda vänner utanför Oslo
Snart dags för en god lunch. Vi fick kycklingfilé med ratatouille
Det finns alltid mycket att prata om när vi träffas

Spara med glädje

Rubriken ”Spara med glädje” gav mig funderingar åt olika håll och jag tänker att glädjespara kan man göra på många olika sätt. Istället för aktier som Karin Sjöholm pratade om, kan man spara   på olika minnen. Kanske från ett möte som betytt mycket eller ett citat eller varför inte ett strandfynd från en semester. Ett sparande som inte ger en ekonomisk utdelning, men som ändå kan betyda mycket.

Jag tror vi alla har sparade rotaryminnen och Per Olov Karlsson från Landskrona Citadell, som blir distriktsguvernör 2024/25, formulerade  inför sitt kommande uppdrag med att ställa frågan ”Vad skulle jag känna om min klubb försvann.” Jag tycker att vårt klubbsamråd fångade många relevanta frågor som är betydelsefulla för klubbens framtid och expansion.

JenniferJones, som är kommande världspresident vill främst lyfta det personliga engagemanget för Rotary och uppmuntra var och en av oss till att formulera vad Rotary är och vad vi vill med Rotary.

Spara för livet
Pandemin har inte enbart varit av ondo, en del bra saker har den fört mig sig också. Det gjorde att Karin Sjöblom fick tid och möjlighet att sammanställa  all sin aktiekunskap till en bok, som har fått titeln ”Spara med glädje.” Karin berättade att hon föreläst och har hållit många kurser genom åren men den påtvingade isoleringen under pandemin gav henne möjligheten att fästa sina erfarenheter på pränt.
Det är många olika människor som hon mött genom åren. En del har gått på hennes utbildningar för att kunna prata bättre med sin bank och en del för att snabbt kunna köpa sig en Porsche. Den senare kategorin tyckte Karin att hon kunde slippa, för att spara med aktier är alltid på lång sikt och alltid med en målformulering. Gärna ett större övergripande mål, men också med mindre delmål t ex en längre resa med familjen eller ett stort 50- årskalas.

Branscher
Karins föredrag, lyfte fram det enkla och utnyttjade en kunskap som byggde på en stor portion sunt förnuft. Vad behöver folk? Mat kommer vi alltid behöva. Satsa då på dagligvaruhandeln. Kläder kommer vi alltid behöva! Satsa då på den branschen. Tak över huvudet kommer vi alltid att behöva, alltså inte helt fel att satsa på fastighetsbranschen osv. Sverige kan verkstadsindustri och är duktiga på att sälja sina produkter, se då till att din portfölj består av sådana aktier. Samtidigt menade Karin att Sverige är ett litet land och en liten ekonomi så en global fond bör finnas med i en aktieportfölj.

Gör din egen analys
Spara regelbundet och via autogiro var en annan uppmaning och se till att du är välinformerad.
Det tycktes som denna gråhåriga, vältränade dam på 87 år alltid hade trendspanarglasögonen på sig. Ett exempel som hon gav, var att hon noterade att skoleleverna inte hade skolväska utan ryggsäck istället, detta för att kunna hantera sina mobiltelefoner. Det är kanske inte så svårt att räkna ut vad Karin gjorde med den kunskapen och insikten.

Möten
Karins föredrag blev inte bara ett föredrag, det blev ett möte med en spännande person och ett möte som vi kommer att minnas. Inte enbart för hennes strategiska kunskaper utan för att vi fick ta del av många möten som Karin haft under ett långt liv.

Vi möter Didar Reimer nästa gång
Vi gör ett litet uppehåll under Kristi himmelfärds helgen sedan får vi möjligheten att lyssna till Didar Reimer som är läkare som belyser livsstils medicinska aspekter i behandlingen av sina patienter.

Ett nytt spännande möte att samla på!

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb