Jag önskar er alla en riktig GLAD PÅSK
Glad Påsk!

Eftersom vi inte har något möte denna vecka vill jag gärna önska er alla en riktigt Glad Påsk.

Under mitt presidentår har jag etablerat en godisfabrik i Skurup, vilket förstås krävt en hel del arbete. I höstas gjorde jag ett besök i Gränna för att lära mig mer om den hantverksskicklighet som behövs för att kunna tillverka polkagrisar. För även om arbetet sker maskinellt, så är ändå grunden ett hantverkskunnande. Under mitt studiebesök där, fick jag också lära mig att i Sverige fick vi vänta ända till 1800 talets senare del innan raffinerat socker tillverkades i sådan mängd att det räckte till att framställa karameller som vanligt folk hade råd att köpa. Till en början var det apotekare som blandade karameller med olika smaksättningar. Så småningom började även andra ge sig på att koka karamellsmet. En känd karamellkokerska var Amalia Eriksson som 1859 började sälja polkagrisar till Grännaborna. Säkert är det så att det är många andra som vill ta åt sig äran att vara först med polkagrisar, men i Gränna är man säker på att just Amalia var först.

Påskägg fyllt med godis verkar vara en stark tradition och seden att fira högtider med att äta sötsaker och godis verkar ha funnits väldigt länge.

Vill man nu inte äta godis kan man ju välja att åka till Blåkulla, göra upp en stor påskbrasa eller varför inte bara umgås med nära och kära.

Jag och styrelsen vill önska er alla en riktigt GLAD PÅSK, så ses vi lördagen den 23 april på Svedala Företagsmässa.

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb