Svedala Rotaryklubbs veckobrev
6/12 2019
Svedala ur ett polisperspektiv
Jan-Ingvar Nilsson
Den nya Trygghetsundersökningen visar ingen större förändring mot den förra. Trafikproblem med buskörning stör och ungdomsgäng som bråkar utomhus får oss att känna oss otrygga. Men svedalabon känner större förtroende för polisen i den nya undersökningen. Janne nämner kommunens satsning på trygghetsvärdar, som ett viktigt komplement till polisens arbete .
Samverkan med andra är en framgångsfaktor i det lokala arbetet och det finns ett regelbundenhet och bra samarbete med många instanser som skola, sociala myndigheter och Svedalahem.
Mellan raderna kunde man nog ana, att vara utepolis och samarbeta med många, är det som vår lokalpolis tycker bäst om, så skrivbordet kan lämnas till andra. Men det är svårt att rekrytera till polisutbildningen, även om man gjort stora förändringar med bl a fler utbildningsorter. Inte helt enkelt att få fler poliser, även om resurserna numera finns. Därför har det blivit fler civilanställda som t ex kan arbeta som utredare. Den stora omorganisationen som genomfördes 2015 har nu satts sig och en ledning med polisiär bakgrund leder nu det viktiga arbetet.
Janne som är svedalapojk från början verkar kunna sitt Svedala, besöker gärna skolorna och när det gäller ungdomar och droger framhåller han föräldraansvaret.
Men samverkan med andra verkar vara en viktig faktor i det lokala samhället.
Fler bilder finns på facebook
Nästa möte:
13/12 kl: 12:15