Följ gärna våra olika insamlingsalternativ via Svedala Rotaryklubbs hemsida eller via distriktets hemsida
Vi hjälper Ukraina

I dessa tider kan vi inom Rotary stödja Ukraina på olika sätt. Uppslagen är många och jag redovisar här några av de initiativ som lyftes fram på vårt senaste klubbmöte. Ulf Bingsgård, distriktsguvernör har också i ett mail till samtliga medlemmar gjort en sammanställning av olika insamlingsalternativ.

Många olika möjligheter att stödja Ukraina
-Redan förra veckan berättade jag om det 100 kronors lotteri som Ronny och Gun Olander startat där vinsten är ett presentkort på ICA på 1000 kr. Möjligheter att köpa en  eller flera lotter kommer att finnas under hela mars månad.

-Vi kommer att stötta det initiativ som elevrådets ordförande Thomas Tegger på NFU tagit. Gymnasieeleverna utmanar andra gymnasieskolor att samla in pengar till Rädda Barnen och Svedala Rotaryklubb har lovat att dubblera insamlade medel från NFU. Thomas återkommer med vilket konto som ska användas för att hjälpa barnen i Ukraina.

-Förra veckan skickade vi, via  Gertåke, en hälsning till Tatyana Martyn. Många av oss träffade henne när hon berättade om sin medverkan i Sveriges Mästerkock. Hon har tillsammans med sin kollega Anja Allvin, som medverkar i nuvarande upplaga av Sveriges Mästerkock, tagit ett initiativ där de sålde färdiga ukrainska rätter på Stortorget i Svedala under lördag eftermiddag
Gertåke har tillsammans med Gunilla och Linda hjälpt till med de tillstånd som behövs vid torgförsäljning och vi hoppas att kommunen kan efterskänka kostnaden för torgplatsen. Både Skånska Dagbladet och Sydsvenskan har uppmärksammat deras idé.

-Donationer under hela mars månad dubblas av Akelius Foundation. Det finns mer information på distriktets hemsida och i distriktsguvernörens mail som Ulf skickade i fredags. Observera att det är bara för medel som går via ”Rotary Hjälper” som uppväxlingen blir aktuell. Mottagare av pengarna är UNICEF och UNHCR.

-Styrelsen har beslutat att hela mars månads projektlotterier tillfaller Ukraina.

Reie och Titti berättade att de har haft möjligheten att hjälpa en familj från Ukraina med ett tillfälligt boende i deras sommarhus i Böste. Man har också snabbt samlat in kläder och andra förnödenheter till familjen.

Gertåke hade bjudit in L Månsson som berättade och visade bilder om teglets historia
Tatyana och Anja tillsammans med en vän. 100 portioner ukrainska rårakor såldes slut på fem minuter. ICA Karlsson hade sponsrat råvarorna till rårakorna som serverades med en god svampsås
Maten såldes direkt från bilen på parkeringsplatsen så någon avgift för torghandels uppstod aldrig
Mysgrupper
Det är snart dags att träffas hemma hos varandra och diskutera hur vi utvecklar och föryngrar Rotarys rykte och hur vi kan synas mer och bättre utåt. Jag och Gunilla, som är inkommande president, vill gärna att ni även diskuterar på vilket sätt vi kan stötta Ukraina och vilka insatser som kan vara aktuella framöver. Har du fått en mysgrupstid som inte passar dig så bra, går det  alltid att byta grupp. Gunilla samordnar våra möten, så kontakta henne gunillaviken@gmail.com för byte av dag

Tegel tål tidens tand
Det blev ett längre och mycket innehållsrikt föredrag av Lars Månsson med en mängd vackra bilder och jag vill gärna tipsa om den permanenta utställning som finns hos ”Anita på Börringekloster” som belyser teglets historia. Ett annat utflyktstips, om man vill man se på vackert tegel från Börringe, är att fortsätta mot Ystad och titta på Öja kyrka. Annars kan man bege sig till Lund och kolla på Allhelgonakyrkan och därifrån ta sig till Malmö och Stadsbiblioteket eller Slagthuset. Om man ändå är i Stockholm kan man titta lite extra noga på Kungliga Hovstallet och Östermalms saluhall.
Man kan också nöja sig med en promenad i Svedala eller Skurup och titta lite extra på de vackra tegelbyggnader som finns här. Adresser som Lars nämnde i Svedala är bl a Almgatan 7, Långgatan 22, Parkgatan 10, Sandviks industribyggnader och kommunhuset. Kyrkogatan 19 är extra intressant för det är det hus Nils Fredriksson lät uppföra till sig själv. Lars berättade att Nils Fredriksson haft stor betydelse för Svedalas utveckling och han låg till stor del bakom Försökstegelbruket som utbildade tegelmästare i Svedala. Eleverna som kom från olika håll var inkvarterade i Svedala och umgicks på friden.Ofta sågs på ortens kaféer och i folkmun kallades de för ”lergökar.”

Nästa föredrag
Jag tycker att programkommittén alltid lyckats med att ha mycket aktuella föredrag och ämnen som ligger i tiden, men den här gången har man lyckats alldeles speciellt även om Åke framhöll att  det mer var en slump. Vi får lyssna till Cecilia Pilo som är kontorschef på Handelsbanken i Svedala. Hon belyser bankernas förändring i samhället och det är naturligtvis extra intressant eftersom Handelsbanken nyligen meddelade att kontoret i Svedala läggs ner och flyttar till Trelleborg.

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb