Jag har sagt det många gånger nu, men jag tycker verkligen att lokal synlighet är viktig för klubbens framtid. Syns vi, så finns vi och kan väcka nyfikenhet som i sin tur kan ge oss möjlighet att rekrytera nya medlemmar. Och det behöver vi!

End Polio Now
Vi har en bra möjlighet till lokal synlighet söndagen den 24 oktober då det är World Polio Day. Här letar jag efter nya idéer. Vad tycker du att Svedala Rotaryklubb kan göra på fredagen eller den helgen? Vi har sprutpennan att sälja och den skapar bra möjlighet till kommunikation så kom gärna med nya fräscha idéer till mig eller till Inger.

Nästa föredrag
Vår nästa föredragshållare är Paul Nilsson, kommunpolis i Svedala. Lokal synlighet är ett viktigt verktyg för honom i arbetet, berättade han nyligen i Lokaltidningen. Det skapar trygghet för oss kommuninvånare och det ger Paul möjlighet att skapa dialog. Jag ser fram emot föredraget och möjligheten att lyssna till Pauls erfarenheter av arbetet. För mig är det viktigt med trygga mötesplatser i kommunen så att våra lokala butiker och torghandel har möjlighet att överleva och utvecklas.

Per Belander
Testa gärna klimatkonto
Anders avtackar Per
Veckans föredrag
Då både jag själv och H Järvestam hade förhinder i fredags tog Anders Nissen över presidentskapet för en dag. Det var roligt att höra att det blev så många frågor efter Per Belanders föredrag om ”Min klimatomställning.” Ett föredrag som väcker nyfikenhet och engagerar brukar få många frågor.
Per är en Rotary kollega till oss och trots att han bor i Klågerup tillhör han Staffanstorps Rotaryklubb. Per och hans familj har gjort en klimatomställning där man valt bort flyget och vid resor är det tåg eller den nya elbilen som gäller. Matvanorna har man anpassat så att de är så klimatsmarta som möjligt. Bostaden har nyligen fått solceller och uppvärmningen av huset sker klimat anpassat. Per brukar få frågan om det inte är jobbigt att avstå från många saker, men han menar att det inte är någon uppoffring utan snarare en befrielse. Det skapar istället tid, och han berättade att hans fru numera arbetar halvtid.Långa flygresor kan ersättas av häftiga naturupplevelser som till och med kan finnas runt hörnet. Dagens outfit var blå linnekavaj och rutig sommarskjorta allt inhandlat av Per i second hand affär. 30 % av alla kläder vi köper används aldrig, berättade Per och menade att det finns många möjligheter att köpa begagnat, hyra eller låna. Med kunskap kan vi  ändra vårt beteende och fråga oss själva  om vi lever efter begär eller efter behov. Vill man följa upp sin egen klimatpåverkan kan man gå in på klimatkontot.se. Klimatkontot har tagits fram av IVL Svensk Miljö. Där svarar man på en rad frågor om sin livsstil under ett år. Svaren går att spara och på så sätt kan man följa om man har gjort några personliga livsstilsförändringar. Per berörde även det globala perspektivet och nämnde att den rikaste en procenten släpper ut dubbelt så mycket koldioxid som den fattigaste hälften av jordens befolkning    .

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb