Svedala Rotaryklubbs veckobrev
29/11 2019
Årets julböcker med Anders Löfberg
Vinden var hård och blötsnön var tung när vi tog oss till STC denna fredag. En sådan dag när man helst vill vara inne och umgås med en riktigt bra bok. Men vi var 35 medlemmar och vänner som trotsade vädret och lät oss underhållas av en riktig bokhandlare. De blir ju allt färre, när många av oss föredrar att köpa boken via e-handeln.
25 böcker blev presenterade av Anders, som läser en bok i veckan och då läser han långsamt och noggrant. Favoritförfattare finns och en av dem är Håkan Nesser. Denna gång representerad med boken Halvmördaren. Vinnaren av Augustpriset, Patrik Svensson med boken Ålevangeliet presenterades som sakprosa, där ålen som art och ålens kulturhistoria har ett stort utrymme, men som samtidigt handlar om författaren och hans far.
Kulturhistoria är även 1794 av Niklas Natt och Dag. Det var blodigt på den tiden och våra dagars gängbråk ter sig tämligen bleka ut, om man jämför med 1700-talets mörka historia. Författaren skriver verkligen så att man förnimmer de blodiga grymheterna med alla sinnen. En fortsättning på Harry Hole thriller med Jo Nesbö fanns också med. Kniv heter boken och Anders tycker att författaren ibland frossar i allt för blodiga detaljer. En helt annan bok skriven av nörden Kalle Lind är boken om Hans Alfredsson. Även boken om politikern som inte ville bli politiker nämligen Anders Borg är läsvärd, tycka vår bokhandlare. David Lagercrantz sätt att föra Stig Larsson arv vidare i Millenniumserien prisas också.
Anders berättar att det ges ut en kokbok om dagen, så några problem att hitta på något gott till fredagskvällen kan det inte vara. Dessa böcker är numera mer inspirationsböcker än en kokbok, en trend skapad av Per Moberg.
Nästa möte:
6/12 kl: 12:15