Polisens och specialsökhundarnas viktiga roll i ett alltmer utmanande samhälle

En imponerande uppvisning
Vi var 32 närvarande vid fredagens klubbmöte där vi hade besök av hundföraren Jonas Eriksson från Polisens enhet för specialsökhundar. Jonas berättade om specialsökhundarnas viktiga och ofta avgörande roll för att säkra bevis och därmed klara upp allvarliga brott som i fallet med den mördade journalisten Kim Wall där sökhundarna hittade en kroppsdel på botten av Kögebukten i Danmark. Det var  även intressant att se hur Jonas sökhund hittade utplacerade vapen och tomhylsor i möteslokalen.

Jonas Eriksson tar tacksamt emot erbjudanden om lokaler där sökhundarna kan tränas ett par gånger om året. Vår klubbmästare tillika fastighetsägare John Tegger upplåter exempelvis lokaler både i Malmö och på STC i Svedala som övningslokaler.
Hör av er till Jonas Eriksson direkt eller genom John Tegger om du har lokaler att erbjuda som övningsplats så att hundarna kan tränas i olika miljöer.

Standar till Svedala Rotaryklubb från Sydney och Malmö
Vid fredagens klubbmöte överlämnade klubbmedlem Anette Jelvemark Nordqvist ett standar från Sydney Rotaryklubb i Australien från sitt besök där i december förra året. Det är sannerligen inte ofta vi mottar standar från en Rotaryklubb down under! Vid förra klubbmötet överlämnande även klubbmedlem Johan Lundgren ett standar från Malmö Västra Hamnen Rotaryklubb där Johan nyligen höll ett föredrag om hur Svedala kommun har hanterat Corona-läget. I dialog med klubbmästaren ska vi se om vi framöver på ett smart sätt kan få hängt upp klubbens många standar från besök i Rotaryklubbar runt om både nationellt och internationellt.

End Polio Now-kampanj under oktober månad
Vid fredagens klubbmöte fortsatte oktober månads speciella projektlotteri där intäkterna är öronmärkta till End Polio Now-kampanjen inför World Polio Day, tillika FN-dagen, den 24 oktober. Förutom ordinarie lotter kan vi under oktober månad fram till och med klubbmötet nu på fredag, välja att köpa lott + "sprutpenna" till ett något högre pris, allt till förmån för End Polio Now-kampanjen.

Fredagens projektlotteri inbringade 820 kronor till poliokampanjen, så ett stort tack till alla lottköpare och alla klubbmedlemmar som bidrar med de fina vinsterna! Denna gång var det Gun Olander, Roland Johansson, John Tegger och Ulf Selin som bidrog med vinster. Tillsammans bidrar vi till Rotary Internationals ihärdiga och betydelsefulla arbete för att utrota Polio!

Styrelsemötet den 15 oktober
Vid styrelsemötet i torsdags genomgicks planeringen inför årsmötet som äger rum den 6 november. Vidare utsågs Hans Järvestam till klubbens utbildningsansvarige då distriktet har bett oss om att utse en sådan kontaktperson. Inte minst inrättades en kommitté för info och PR under ledning av Inger Ekholm Svensson som ansvarig och sammankallande. Styrelsen tackar Inger för det utmärkta initiativet!

Inte alla klubbmöten kan sändas live
Som det framgick av förra presidentbrevet, kunde fredagens klubbmöte inte sändas live då Polisen inte hade godkänt detta. Bakgrunden är att information om hur Polisens sökhundar arbetar inte är avsedd för allmänheten, utan för en begränsad och exklusiv publik.

Observera att av hänsyn till GDPR och integritetsfrågorna kommer klubbmötena inte alltid att kunna sändas live. Dels behöver föredragshållaren godkänna att mötet sänds live och dels kan det ibland vara olämpligt att publicera personlig information som är avsedd för en begränsade publik som föredragshållaren känner sig trygg och förtrogen med, såsom vid egoföredragen. Exempelvis kommer egoföredraget av John Tegger den 22 januari inte att sändas live.

De flesta klubbmötena kommer dock alltjämt att kunna sändas live, vilket är en stor tillgång för våra klubb i dessa speciella tider.

På fredag får vi besök av Jesper Löfberg, VD för Sandvik i Svedala
Vid klubbmötet på fredag får vi besök av Jesper Löfberg som är VD Sandvik sedan drygt 2 år tillbaka. Sandvik är Svedalas största arbetsgivare. Jesper presenterar hela koncernen, men fabriken i Svedala i synnerhet, och berättar om vad som händer i dag och i morgon. Missa inte detta!

Glöm inte att anmäla dig till klubbmötena!
Så här anmäler du dig till klubbmötena via Club Runner:
  1. Öppna hemsidan (skriv in www.svedala.rotary2390.se i din webbläsare).
  2. Logga in på hemsidan, klicka på ”Medlemsinloggning” högst upp till höger på sidan och skriv in ditt användarnamn (din mejladress) och lösenord.
  3. På hemsidans högra sida finns rubriken ”På gång” och under den finns planerade möten. Klicka på det möte som du vill anmäla dig till.
  4. Då öppnas ett nytt fönster. Till vänster har du rutan ”Online registration”.
  5. Klicka på knappen ”Medlemmar”.
  6. Följ instruktionerna på sidan som öppnas och anmäl dig.
  7. När du är klar får du ett mejl med bekräftelse på din anmälan.
Om du behöver hjälp med inloggningen eller annan support kan du kontakta klubbens IT-ansvarige Roland Johansson, roland.vemmenhog@hotmail.com, telefon 0703-92 82 64.

Observera att förhandsanmälan alltid behövs till våra klubbmöten senast kl. 1200 onsdagen innan mötet för att kunna beställa rätt antal luncher. Om du inte har anmält dig via Club Runner, kan du anmäla dig genom att ringa STC:s växel på telefon 040-37 09 60. Här kan även mindre ändringar göras fram till torsdagen
kl. 1200. Därefter är det för sent att anmäla sig eller göra ändringar.

Varmt välkommen till klubbmötet den 23 oktober!

Rotarys tema för året
2020 - 2021