Nytt spännande föredrag på gång. Vi får träffa journalisten Ulf R som berättar om Povel Ramels okända Skåne

Vi gratulerar
Det kändes jättebra att träffas igen. Det var ju ett tag sedan, men kändes ändå ganska nyss. Den här gången var det speciellt roligt att vi hade besök av åtta gäster för vi hade mycket att fira. Inte bara att det var säsongspremiär och att alla restriktioner är slopade utan att Rotary fyller 117 år onsdagen den 23 februari och det måste vi fira! Johan Lundgren fyllde jämna år för något år sedan, men blev först nu uppvaktad av oss med blommor och standar.

Årliga fonden
Rotarys födelsedag uppmärksammar man lämpligast med att swisha 117 kr till Svedala Rotaryklubb, så ombesörjer vår skattmästare Gertåke  att pengarna kommer distriktet och ”Årliga fonden” tillgodo.

Nytt lunchpris
Det är bra att komma ihåg att vi har ett nytt lunchpris 120 kr, men lottpriset är fortfarande 20 kr, däremot behöver vi fler vinster till vårt lotteri.

Mysgrupper
Jag villl uppmana samtliga mysgruppsvärdar att skicka ut en ny inbjudan till sin grupp för att undvika några missförstånd. Mysgruppsveckan är planerad till vecka 11, alltså mellan den 14- 18 mars.

Ny på jobbet
Bland våra gäster märktes kommunens nya näringslivschef, Kosovar Gashi som gjorde sin tredje dag på jobbet i fredags. Han berättade att han är utbildad samhällsplanerare och har bland annat arbetat i Eslövs kommun som näringslivsstrateg.

Ny näringslivschef är på plats i kommunen
Dave berättar att en sockerbeta kan väga upp till 3 kg
Johan får lite försenade gratulationer på födelsedagen
Lantbruksnäringens utmaningar
Som näringslivschef kan man knappast få bättre introduktion till lantbruksnäringen än genom veckans föredrag av Dave  Servin.

Dave har gedigna kunskaper genom sin utbildning på Lantbruksuniversitetet Ultuna i Uppsala och dessutom mångåriga erfarenheter. Efter avslutad utbildning återvände Dave till Skåne och arbetade bland annat som lärare i Bollerup under en kortare period. Via Skånska Lantmännen blev det så småningom ett eget konsultbolag Agri Växt, där han fortfarande har kvar några aktiva kunder.

Men jag tyckte mig förstå att Dave uppskattade sitt uppdrag på Alnarp extra mycket. Uppdraget där var att skapa ett partnerskap mellan fakulteten och näringsliv/organisationer. Från att ha  varit en liten samverkansgrupp om fyra deltagare växte partnerskapet till 60 deltagare och nu skriver universitet en bok om den framgångsrika processen. Dave nämnde speciellt professor von Bothmers ledarskap. Han ville se resultat och byråkrati var inget man skulle fastna i, något som Dave uppskattade.

Rubriken på föredraget ”Spännande tider-höga priser på allt” sammanfattade mycket väl den information vi fick. De stora utmaningarna med högre omkostnader på växtnäring inför den nya växtodlingssäsongen innebär att många odlare kommer att dra ner på växtnäringen. Med hjälp av ny teknik som N-sensor, N-tester och satellitmätningar kan man ändå hitta den rätta nivån. Då kan man undvika schablonmässiga neddragningar av växtnäringsgivorna. Även dieselpriset har skjutit i höjden. Hur mycket de högre omkostnaderna kommer att påverka konsumenten i allmänhet vet vi inte, men vi vet att matpriserna redan skjutit i höjden.

Men Dave gav också exempel på högre intäkter. Höstraps- det svarta guldet- med tidigare normalpriser om 3,50-4,00 kr har stigit till 6-7 kr/kg. Exportrestriktioner på palmolja från Indonesien har bidragit till de höga rapspriserna, sa Dave. När det gäller sockerbetor startade kampanjen 21/9 och avslutades den 4/2 och ser ut att vara en av de bästa med hänsyn till avkastning, skörd och effektivitet i själva processen. Ca 110 000 ton/dygn processas på Örtofta sockerbruk.

Som president uppskattar jag verkligen den personliga presentationen som Dave gjorde och inställningen att vi ska dela med oss av vår kompetens i yrkesnätverket.

Nytt spännande föredrag
Jag ser fram emot att vi träffas på fredag då vi får möjligheten att lyssna till ”Povel Ramels okända Skåne” I presentationen av programmet läser jag att det har gått hundra år sedan Povel Ramel föddes och Ulf R lovar att utreda det mesta som är värt att veta om Povels skånska sidor. Ulf är gammal journalist och numera varannan lördags krönikor i Skånska Dagbladet.

Ha en bra vecka och var rädda om er!

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb