Mingel utanför Aggarpsskolan. Johan och Gunilla samspråkar med Cilluf som deltar i samarbetsprojektet Nyföretagarcentrum och Rotary.
Inte oväntat blev Thomas "Årets kamrat" på NFU. Jag fick dessutom möjligheten att dela ut samma stipendium två gånger under dagen. Det gjorde Rotary lite extra synliga den dagen.
Marie berättade stolt om skolan med både utmaningar och möjligheter. Mest nöjd kanske hon är med den stora betygsförbättring som skett under läsåret.
Det var ett digert program vi fick på Aggarpsskolan. Hans Järvestam berättade också att ytterligare en skola behöver byggas inom en snar framtid.Frågan är bara VAR.
David, Årets skolkock 2021 har ett viktigt arbete på skolan. Både han och maten på skolan verkades uppskattas av de elever vi pratade med. Många nya projekt är på G.
Regnet kom precis när det var dags för utdelning av Moas stipendium. I motiveringen kan man läsa att "hon spelar tvärflöjt och slagverk men har också under många år varit med i kören och gått på dans. Idag är hon även aktiv i Öresunds unga symfoniker.Hon kommer alltid att ha musiken med sig i livet och vara med i orkestrar."

Den tiggande klubbmästaren

Kärt barn har många namn, brukar man säga och den här gången är det John som själv gett sig ett nytt epitet.Vi kommer att ha ett större lotteri när det är presidentskifte på Svaneholms slott. John skriver, att det går bra att lämna lotterivinster till receptionen på STC t o m onsdagen. Lotterna kommer att säjas i paket om fem för hundra kronor. Han meddelar också att anmälningstiden till lunchen är förlängd till måndagen den 13 juni kl 11.

Årets kamrat
Studenter kan verkligen konsten att fira! Med hjälp av visselpipor fick man hela Svedala att känna studentyra och jublet visste inga gränser när jag avslöjade att det var elevrådets ordförande Thomas Tegger som utsetts till ”Årets kamrat.” Det är eleverna själva som röstat fram Thomas med motiveringen att ”han är en person som alltid ställer upp, är omhändertagande och som ser alla på skolan. Han är alltid positiv och är en entreprenör ut i fingerspetsarna och otroligt driven. Thomas är också hjälpsam, noggrann och initiativtagande och har under gymnasietiden intagit rollen som språkrör mellan elever och personal. Ett lysande exempel på hans entreprenörsanda är initiativet med insamlingen till barn och unga i Ukraina.”

Jag kände mig stolt över att få representera Rotary på NFUs studentdag och stolt över det samarbete vi lyckats etablera, mycket tack vare Thomas förmåga till kommunikation mellan skolans lärare och Rotary. Thomas är en mycket värdig mottagare av klubbens stipendium och jag hoppas att vi kan finna någon form av fortsatt samarbete i framtiden.

Kulturstipendium
Nationaldagen bjöd på lite grått och mulet väder som inte på något sett bidrog till den  feststämning som  dagen förtjänar. När jag skulle dela ut vårt stipendium till Moa Jönsson började det dessutom att regna! Jag är säker på att Moa är värd den extra uppmärksamhet som en utmärkelse innebär. Jag fastnade för den sista raden i kulturskolans motiveringen, där skolan beskrivs som Moas andra hem. Då kan man vara säker på att det finns ett stort intresse, kunskap och engagemang för musik.

Sveriges bästa skolkock finns på Aggarpsskolan
Sedan nio år tillbaka har White Guide Junior och White Guide Senior funnits i syfte att lyfta fram det som görs på förskolor, skolor och seniorboenden. Det är inte bara smaken på maten som bedöms, andra saker som också uppmärksammas är näring, måltidsmiljö, service, pedagogisk samarbete, engagemang från rektor och hållbarhet.

David Gustavson, som är Sveriges bästa skolkock 2021 bjöd oss på en god lunch med tre alternativa rätter och en innehållsrik salladsbuffé. Matsalen på skolan är stor och luftig med tyst miljö och skolans satsar på att många vuxna äter tillsammans med barnen. Även om han har en bakgrund från kända restauranger som Petri Pumpa, så var det inte främst maten han lyfte fram, utan det pedagogiska arbete han och hans team gör i samarbete med lärarna. En process, som krävt mycket arbete under de fyra år som skolan varit igång och där man fått pröva sig fram på olika sätt. Det pedagogiska värdskapet syftar till att skapa relationer och förtroende, där man alltid har gästernas bästa för ögonen. Framtiden innebär att man plockar upp tidigare projekt som stoppats av pandemin, men också nya idéer som nyttiga pannkakor till frukost eller varför inte en smoothie? Pandemin har satt käppar i hjulet, men David var kanske mer orolig över konsekvenserna av kriget i Ukraina och hur det kommer att påverka råvarukostnaderna. Man serverar redan nu mer svensk potatis och det blir nog fler gratänger på menyn framöver, trodde Sveriges bästa skolkock. I juryns motivering kan man läsa att  ”för varje utmaning har han kämpat och han har blivit mer kreativ både i och utanför sitt kök” så eleverna på Aggarpsskolan kommer säkert även i fortsättningen få en god och näringsriktig lunch trots ökade kostnader.

Förutom en god lunch, blev vi också bjudna på en rundvandring på skolan. Rektor Marie Andreasson passade också på att reflektera över de möjligheter en helt ny skola skapar. Hon nämnde bland annat att det varit lätt att rekrytera personal, en svårighet som många brottas med.

Kommande möte
Det är inte enbart presidentskifte som sker på Svaneholms slott på fredagen, utan vi ska också hälsa Tina Lindström Carlsson och Erik Stoy välkomna till klubben som nya medlemmar.

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb