Nu drar vi igång våra ordinarie klubbmöten igen!

Välkommen till klubbsamråd den 4 september!
Jag hoppas du har haft en skön och avkopplande sommar och semester! Nu går dock sommaren mot sitt slut och fredagen den 4 september är det åter dags att dra igång våra ordinarie klubbmöten, vilket jag tror att många med mig har sett fram emot!
En stort tack till vicepresident Hans Järvestam som har varit värd för sommarens två frukostmöten den 31 juli och den 21 augusti!

Vår klubb­mästare John Tegger kommer att öppna upp STC-lokalen så att vi kan sitta utspridda. Genom att hålla avstånd och undvika handhälsningar tror vi i styrelsen att det åter kan fungera med fysiska klubbmöten, men vi följer naturligtvis utvecklingen noga.

Klubbmötet den 4 september blir ett klubbsamråd där jag som president kommer att dela med mig av mina tankar och min inriktning för det nya verksamhetsåret. Alla är naturligtvis välkomna att bidra med förslag och idéer! Det blir också en del nyttig information inför det nya verksamhetsåret. Vid mötet kommer även en Paul Harris Fellow-medalj att delas ut av past president Peter Rodenstam. Så missa inte klubb-mötet den 4 september!

Klubbmötena även som web-sändning
Vår klubbmästare John Tegger planerar för att klubbmötens även ska kunna följas digitalt för alla som föredrar att närvara digitalt. John håller för närvarande på att testa vilken digital plattform som fungerar bäst, såsom Facebook och Teams, och återkommer med information om hur man kan ta del av klubbmötena digitalt.
Web-sändningarna kommer att starta efter lunchen, dvs. när själva klubbmötet börjar kl 12:45.

Styrelsemötet den 12 augusti
Den nya styrelsen höll sitt första styrelsemöte onsdagen den 12 augusti. Vid styrelse-mötet antogs klubbens budget för verksamhetsåret 2020-2021. Klubbens ekonomi är god och stabil och kommer att förbli så under ledning av Gertåke Carlsson som skattmästare. Detta innebär att Svedala Rotaryklubb kommer att kunna fortsätta att bidra med fina bidrag till goda ändamål!

Vid styrelsemötet presenterade ordföranden för kommittén för yrkes- och samhälls-tjänst, Bo Hansson, sina tankar och idéer inför en nystart av kommitténs arbete. Bland annat föreslogs att skänka en stor Naverlönn som ett vårdträd (alternativt flera små Naverlönnar) till kommunen för plantering på lämplig allmän mötesplats. Naverlönnen är ju som bekant ett signum för just Svedala kommun. Kommunens tjänstemän med stadsarkitekten och gatu-/parkchefen i spetsen, återkommer med förslag på lämplig placering. Förslaget har redan tagits emot mycket positivt på kommunen!

Vid styrelsemötet presenterade ordföranden för programkommittén, Åke Karlsson, programmen för höstens klubbmöten som till största delen är klara. Även årets jullunch är redan bokad och kommer att äga rum fredagen den 11 december på Bokskogens Golfklubb under ordinarie mötestid. Enbart enstaka luckor återstår att fylla under hösten. Programkommittén håller sitt första möte onsdagen den 26 augusti. Vi kan se fram emot fortsatt givande klubbmöten med intressanta föredrag!

Joakim Ollén besöker oss den 11 september
Frukostmötet den 31 juli med studiebesök på Åkerbrukets förskola följs upp med besök av VD för Kunskapsporten, Joakim Ollén, fredagen den 11 september.
Joakim Ollén kommer att berätta om sitt företag Kunskapsporten som har varit byggherre för den nya förskolan. Joakim Ollén är kanske mest känd som kommun-styrelsens ordförande i Malmö under 1980-talet, men han har också varit riksdags-man, generaldirektör för Lantmäteriet, VD för Akademiska Hus, med mera.

Mysgruppsvecka 40
Ett stort tack till inkommande president Rune Nilsson som har samordnat hösten mysgrupper som i år även består av två digitala grupper. Kallelse kommer att skickas ut av respektive mysgruppsvärd. Höstens mysgrupper kommer att äga rum under vecka 40 vilket innebär att det ordinarie klubbmötet ställs in den här veckan. Respektive mysgrupp utser en sekreterare som antecknar gruppens resonemang kring årets teman som är:
  • Tankar och idéer till kommittén för yrkes- och samhällstjänst
  • Lokal synlighet för att attrahera nya medlemmar
  • Övrigt
Skicka gärna anteckningarna från mötet senast under vecka 41 till undertecknad via alf.rasmussen@yahoo.com. Tack på förhand!

Glöm inte att anmäla dig till klubbmötena!
Så här anmäler du dig till klubbmötena via Club Runner:
  1. Öppna hemsidan (skriv in www.svedala.rotary2390.se i din webbläsare).
  2. Logga in på hemsidan, klicka på ”Medlemsinloggning” högst upp till höger på sidan och skriv in ditt användarnamn (din mailadress) och lösenord.
  3. På hemsidans högra sida finns rubriken ”På gång” (scrolla eventuellt ner lite tills du ser rubriken) och under den finns planerade möten. Klicka på det möte som du vill anmäla dig till.
  4. Då öppnas ett nytt fönster. Till vänster har du rutan ”Online registration”.
  5. Klicka på knappen ”Medlemmar”.
  6. Följ instruktionerna på sidan som öppnas och anmäl dig.
  7. När du är klar får du ett mejl med bekräftelse på din anmälan.
Om du behöver hjälp med inloggning eller annan support kan du kontakta Roland Johansson som är klubbens IT-ansvarige, roland.vemmenhog@hotmail.com, telefon 0703-92 82 64.

Observera att förhandsanmälan alltid behövs till våra klubbmöten senast kl. 1200 onsdagen innan mötet för att kunna beställa rätt antal luncher. Om du inte har anmält dig via Club Runner, kan du anmäla dig genom att ringa STC:s växel på telefon 040-37 09 60. Här kan även mindre ändringar göras fram till torsdagen
kl. 1200. Därefter är det tyvärr för sent att anmäla sig eller göra ändringar.

Vi ses på klubbsamrådet den 4 september!

Rotarys tema för året
2020 - 2021
Klubbsamråd ! Dags igen för klubbmöte på STC !
STC, Gyllerogatan 1
04 sep 2020

Kunskapsportens VD Joakim Ollén kommer till oss!
STC, Gyllerogatan 1
11 sep 2020