Samtliga möten under januari månad ställs in
Julklappsböckerna är kanske redan lästa. Vi fick många bra tips av vår bokhandlare strax före jul
Mysgruppsmötena flyttas fram till vecka 11. På bild syns Pia hemma hos Inger och LG vid ett tidigare tillfälle
Lars Johansson har gett oss en spännande historia i sin senaste bok
Styrelsebeslut
Med anledning av den stora smittspridningen som råder just nu, har styrelsen tagit beslut att ställa in samtliga möten under denna månad. Vi följer utvecklingen av pandemin noga och kommer att ta ett nytt beslut under vecka 4.

Nu är julen slut
Nästa vecka infaller tjugondag jul, Knut har namnsdag och julen ska kastas ut på den 20:e dagen efter jul för så har vi gjort åtminstone sedan 1600-talet, allt enligt Bondepraktikan.På andra håll i Europa tar julen slut den 7 januari, dvs när vi firar trettondagen. Knutdagen har sitt namn efter den danske hertigen Knut Lavard som mördades den 7 januari 1131 och sedan blev helgonförklarad. Hans dödsdag råkade vara trettondagen, då julen var slut. Men i slutet av 1600-talet förlängdes julfirandet med en vecka. Orsaken var att varje stor kyrkohögtid i äldre tid hade en efterfest åtta dagar senare, en så kallad oktav. Allt detta läser jag på Nordiska museets hemsida, där läser jag också att den Knut som omnämns i Bondepraktikan är den danske kungen Knut som var beskyddare av Knutsgillena. Vidare läser jag att gillen var en form av medeltida handelskompanier och arrangerade ibland knutsbaler.

Min jul
Jag hoppas att ni alla har haft en lugn och framför allt en frisk jul. Själv har jag firat en jul där familjens jultraditioner värnats. Det innebär för min del att föräldrar och barn med respektive är hemma hos oss och att juldagen ägnas åt brädspel. Det har vi gjort sedan barnen var små och en av favoriterna är Mah Jong. Det är också på den dagen julklapps böckerna börjar läsas och jag måste säga att jag verkligen värdesätter alla bra boktips från bokhandlare Anders Löfgren. Det underlättar verkligen inköpen av intressanta och läsvärda böcker och i år hade vi också Lars Johanssons nyutkomna bok Cambiospelen att tillgå. Mycket intressant läsning om Svedala i ett historiskt perspektiv och allt förpackat i en deckarhistoria.

Mysgrupper
Gunilla har redan meddelat att mysgrupps mötena har flyttas fram till vecka 11 istället. Låt oss hoppas på att vi kan träffas hemma hos varandra då.

Wednesday Night Live
Missade du Wednesday Night Live sändningen den 5 januari har du fortfarande chansen att se sändningen via vår eller distriktets hemsida. Där kan vi bli inspirerade av bland annat Kjell-Åke Åkesson som är hedersmedlem i Hörby Rotaryklubb. Han berättar vad Rotary betytt för honom och om en rad olika projekt han deltagit i. Ett annat projekt vi kan få ta del av heter Moment 22 och det är Malmö-Öresund klubben som ansvarar för det projektet.

Vi är rädda om oss, vi håller avstånd och vi håller ut, så hoppas jag att vi kan ses i februari

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb