​​​​​​​
Presidenten har ordet ....

Välkommen till klubbsamråd på STC fredagen den 27 augusti

Ulf Bingsgård har som ny distriktsguvernör formulerat att Rotary ska vara SKOJ. Jag tror att de flesta av oss redan tycker att Rotary är skoj. Den höga närvaron i klubben tolkar jag som att de flesta trivs och gärna deltar i all verksamhet. Men här står SKOJ för något som är Samhällsrelevant, Kommunicerande och Jämlikt. Så låt oss ha dessa tre ord i bakhuvudet under det kommande verksamhetsåret.

Ett fokusområde blir därför lokal synlighet. Det är viktigt att vi för vår fortlevnads skull syns på olika sätt i vårt närsamhälle. Vi måste framför allt yrkesmässigt visa att vi finns, vad Rotary gör, och vilka möjligheter som finns inom Rotary. Den snart stundande Företagsmässan blir ett ypperligt tillfälle att visa upp oss i det offentliga rummet.

Här får alla i klubben ett uppdrag under året. Fundera över vem ni vet som jobbar inom andra yrken än de vi har representerade i klubben och bjud in dessa till våra klubbmöten under året!

En ytterst samhällsrelevant handling är att samarbeta med kommunens skolor och då med prioritet på kommunens gymnasieskola, NFU. Mentorskap inom UF-företag eller stöd i något miljöprojekt kan vara några möjligheter. Kan vi på olika sätt hjälpa elever har vi en bra rekryteringsbas i framtiden. Jag vill här lyfta fram att distriktsguvernören har gjort en överenskommelse med Nyföretagarcentrum Öresund om ett samarbete med Rotary kring mentorskap. Jag tror många av oss har positiva erfarenheter av mentorskap och som klubb besitter vi en enorm kompetens. Denna kompetens vill jag att vi delar med oss av i olika situationer.

En trevlig tradition klubben har, är att äta frukost tillsammans på Vismarlövs Café och Bagarstuga. Tanken var att vi skulle få möta grundaren och entreprenören Carina Levin men istället fick vi möta Pernilla och Tina. Man blickade tillbaks i tiden och berättade hur Carina startat verksamheten för elva år sedan. Då var tanken att det skulle vara ett mindre projekt vilket det inte alls blev. Men framför allt tittande man framåt, och reflekterade över vad pandemin gett för möjligheter. Det visade sig att med en stor portion kreativitet och flexibilitet gick verksamheten att ställa om och några permitteringar har inte varit aktuellt att göra. Dessa pigga och glada tjejer lyfte också fram Carinas ledarskap där ansvar kombineras med ett stort mått av frihet att lösa olika situationer. Man avslöjande också att Carina har gröna fingrar och att det är nästa projekt för denna entreprenör är att odla olika grönsaker till cafét.

Så varmt välkommen till Klubbsamråd fredagen den 27 augusti där vi tillsammans lägger ut riktningen för mitt presidentår. Anmälan sker som vanligt via klubbmästare John Tegger.

Rune Nilsson

Vinprovning med My