Svedala Rotarys veckobrev
8 november 2019

Rotary Svedala årsmöte samt klubbsamråd

Årsmötet besöktes av 26 medlemmar och avhandlade verksamhetsåret 2018-19. Pasta presidenten Hans Järvestam tog några viktiga punkter i verksamhets rapporten som medlemsökningen inklusive transfer medlemmarna från fd Sturupsklubben, vårt bidrag till TRF samt IT frågan. Fd skattmästaren presenterade RR och BR och konstaterade att klubbens ekonomi är god. Revisorn Tommy Äger yrkade på ansvarsfrihet för styrelsen och mötet fattade detta beslut. Inkommande president presenterade styrelsen för verksamhetsåret 2020-21 vilket mötet beslutade. President Peter Rodenstam kunde efter genomfört möte avsluta det hela.
Klubbsamråd, inkommande president redogjorde om rapporterna från mysgrupperna som hade diskuterat vad står Rotary för och vad betyder Rotary för mig. Underlagen kommer att diskuteras på kommande styrelsemöte för att fortsätta utveckla klubbens verksamhet. Sammanfattningen av mysgruppernas diskussioner återges här:
Vad står Rotary för?
Rotary står för allt som innefattas i 4-frågeprovet:
  • Att vara rotarian betyder att man är ärlig
  • Rotary står för förståelse och att göra gott
  • Rotary är oberoende i politiska och religiösa frågor
Gemenskap, Nyfikenhet, Tolerans och Inkluderande
Ödmjuk och ansvarsfull samhällsförbättring
Rotary = den ständiga skolan man går i
Vad innebär Rotary för oss?
  • Ett yrkesnätverk/affärsnätverk
  • Det sociala utbytet både internationellt men även i lokala klubben och mellan klubbar
  • Fantastisk dörröppnare
  • Föredragen och den sociala samvaron är betydelsefullt
  • Man lär sig ständigt något nytt och det är högst varierande
  • En levande klubb som präglas av hög närvaro och stort engagemang
  • Vi får nya vänner genom Rotary, i bland vänner för livet
  • Genom Rotary bidrar vi till olika välgörenhetsprojekt vilket känns viktigt och positivt
Råd och tips framöver
  • Utöka det sociala ansvaret, ungdomsutbytet och en hållbar miljö
  • Klubben ska fortsätta med att utse årets nätverkare (från Sturupklubben)
  • Roterar på platserna på klubbmötena och sitta vid runda bord?
  • Två mysgruppsmöten per år (höst och vår)?
  • Genomföra studiebesök, ett på våren och ett på hösten?
  • Föredragen framöver: Fortsätta fånga upp trender i tiden och samhället samt 50+ som tema i bland
  • Erbjuda ”företagsmedlemskap” i Rotary såsom guvernören pratade om. Detta kan i sin tur kunna leda till personliga medlemskap.
  • Positivt om ”inre nätverk” (matlag, vinprovningsgrupp m.fl.) kan utgöra ett stöd för nya ”inre nätverk”
  • Pusha via klubbens Facebook-sida inför kommande möten då vi har många följare på Facebook
  • Medlemsmatrikeln är bra (!), men får gärna kompletteras med ett par rader om vad den enskilde medlemmen har gjort/gör i sin yrkesroll

Vandringspriset för klubbens golftävling överräcktes av den tidigare vinnaren Lars-Erik till Tommy