Nu drar vi igång våra digitala klubbmöten!

Föredrag av Jan Rothman på temat "Gin - livets vatten"
Välkommen till årets första digitala klubbmöte nu på fredag den 15/1 kl 1245!
På fredag lyssnar vi till Jan Rothman, en av grundarna till Skånska Spritfabriken.
Visste du att det här lilla destilleriet i Södra Sandby bland annat har vunnit ett prestigefyllt internationellt pris för världens bästa gin till drinken "gin och tonic"? Det är vår klubbmedlem Daniel Grip som har bjudit in Jan Rothman som exklusiv föredragshållare till Svedala Rotaryklubb.

Inför klubbmötet kommer vår klubbmästare att mejla ut en anslutningslänk via Teams till samtliga klubbmedlemmar, föredragshållaren och anmälda gäster. Klubbmästaren kommer även att vara moderator för mötet och hålla i det tekniska genomförandet. Klubbmötet startas i vanlig ordning kl 1245 (efter lunch). Styrelsen kommer att vara uppkopplad från kl 1230 för teknikkontroll och en kort avstämning inför mötet. Efter en genomgång av våra klubbanlägenheter, lämnar vi ca kl 1300 över ordet till föredragshållaren Jan Rothman. Mot slutet av mötet kommer det att finnas några minuter för frågor till föredragshållaren, så använd gärna "räcka upp handen-funktionen", så ser klubbmästaren till att alla får komma till tals i tur och ordning i mån av tid. Kl 1330 avslutar vi mötet.

Vinstlista inför fredagens projektlotteri till förmån för klubben välgörenhetsprojekt:
  1. En flaska rött vin + en stor burk med småkakor
    (Gåva till projektlotteriet från John Tegger/Ingegerd Eriksson)
  2. En fin tavla
    (Gåva till projektlotteriet från Diana Kjärsgård)
  3. En bok (inslagen överraskning)
    (Gåva till projektlotteriet från Gun Olander)
    Tredje vinsten utgår vid färre än 30 sålda lotter
Lotter kan du köpa från och med nu och fram till och med fredagen (mötesdagen) genom att swisha 20 kronor per lott till 123 616 0667. Ange gärna vilken vinst du önskar när du swishar, annars dras vinsterna enligt vinstlistans turordning. Skattmästaren tar fram en dragningslista utan uppgift om namn på lottköparna inför dragningen som görs av undertecknad under lördagen. Därefter kontaktar skattmästaren vinnarna. Vinsterna ställs undan och kan hämtas i receptionen på STC när du har vägarna förbi, men ring gärna först på 040-37 09 60 för att säkerställa att receptionen är öppen och bemannad. Lycka till i dragningen!

Tack till alla lottköpare och tack till alla er som bidrar med de fina vinsterna till projektlotteriet, vilket gör att pengarna som kommer in kan gå oavkortat till klubbens välgörenhetsprojekt!

Programändring
Programkommittén informerar om att programmet för nästa digitala klubbmöte den 29/1 har ändrats. Kommundirektör Johan Lundgren kommer att hålla ett föredrag om LEDARSKAP I KRISTID, ett högst aktuellt tema i dessa tider! Detta innebär att egoföredraget av Johan Pagels utgår och flyttas fram i tid i enlighet med Johans eget önskemål.

Transfer till Laholm Hök Rotaryklubb för Peter Aspeheim
Vår klubbmedlem Peter Aspeheim har sedan årsskiftet flyttat tillbaka till sina barndomstrakter i Laholm och har i samband med detta beviljats transfer till Laholm Hök Rotaryklubb. Å Svedala Rotaryklubbs vägnar tackar jag Peter för många års medlemskap i Svedala Rotaryklubb och önskar honom lycka till med nya tillvaron i Laholm! Peter hade tänkt att vid ett klubbmöte mot slutet av förra året (2020) hålla ett kort inlägg och tacka för sig, men på grund av inställda fysiska möten till följd av Corona-restriktionerna blev det inte som det var tänkt. Jag kommer själv att minnas Peter som en mycket glad och positiv person som det var ett nöje att umgås med. Peter var tillika klubbens kontaktperson för RFE (Rotary Friendship Exhange). Denna roll omhändertas nu av Sven Persson.

GDPR
Som du säkert har sett, kompletteras ibland informationen här i presidentbrevet med foton och reportage på klubbens Facebooksida. För ordningens skull och för att vara korrekta, behöver vi av hänsyn till GDPR med jämna mellanrum stämma av om någon av klubbens medlemmar inte önskar närvara med med bild eller namn på klubbens Facebooksida som ju är en offentlig kanal. Kontakta i så fall undertecknad eller Inger Ekholm Svensson ingerekholms@gmail.com som är den som uppdaterar och administrerar Facebooksidan. Jag vill passa på att tacka och berömma Inger för hennes fina och värdefulla arbete med att hålla klubbens Facebooksida levande!

Håll dig uppdaterad genom att logga in på klubbens hemsida
Vi kan glädjas åt att vi har just en levande Facebooksida och en levande hemsida!
Håll dig uppdaterad genom att besöka klubbens Facebooksida och med jämna mellanrum logga in på klubbens hemsida www.svedala.rotary2390.se