Gott humör även i kristid

Kommundirektör Johan Lundgren om ledarskap i kristid
Vi var drygt 30 närvarande vid fredagens digitala klubbmöte förutom våra två gäster Cecilia Önnevik och Ingrid Carlsson som lyssnade till Johan Lundgrens föredrag om ledarskap i kristid. Johan poängterade vikten av att i ett krisläge inte rusa i väg utan stanna upp och agera samlat, något jag själv känner igen från min tjänstgöring för FN och NATO under kriget på Balkan. I svåra situationer är det lätt att man agerar för snabbt och springer åt olika håll. Man vill så gärna agera och man vill väl, men i ett krisläge är det desto viktigare att agera lugnt och genomtänkt under ett tydligt ledarskap. Johan poängterade även vikten av självdistans och ett gott humör också i kristid, så här kommer länken till videon som togs fram i samband med Corona-pandemins utbrott och som ledde till att Johan hamnade i direktsändning hos TV4:

Stort tack till Johan Lundgren för ett intressant föredrag och till vår klubbmästare John Tegger som höll i det tekniska genomförandet och var moderator för mötet!

Missa inte Inger Ekholm Svenssons reportage från klubbmötet på Facebook där det finns ännu mer intressant att läsa!

Grattis till vinnarna i projektlotteriet!
Denna gång kom det in 860 kronor till projektlotteriet och som går oavkortat till klubbens välgörenhetsprojekt. Stort tack till alla som köpt lotter och tack till alla som skänkt gåvor till projektlotteriet! Vinnarna denna gång blev:
  1. Inger Ekholm Svensson: En flaska rött vin och en burk småkakor
    Gåvor till projektlotteriet från John Tegger och Ingegerd Eriksson
  2. Sven Persson: Bok I
    Inslagen överraskning. Gåva till projektlotteriet från Gun Olander
  3. Peter Rodenstam: Bok II
    Inslagen överraskning. Gåva till projektlotteriet från Gun Olander
Välkommen att hämta din vinst i receptionen på STC! Ring gärna först STC:s växel 040-37 09 60 så att du vet att receptionen är öppen och bemannad.

Nästa digitala klubbmöte den 12 februari med Anders Löfberg
Missa inte nästa digitala klubbmöte den 12 februari med föredrag av Trelleborgs bokhandlare Anders Löfberg på temat "Inför bokrean". Detta föredrag ersätter föredraget om "Årets böcker" som skulle ha hållits den 27 november och som är ett av klubbens mest uppskattade föredrag varje år.

Månadens jubilar
Denna månad gratulerar vi vår klubbmedlem och IT-ansvarige Roland Johansson som fyller 70 år den 3 februari! Ett stort och varmt grattis från oss alla i klubben till Roland som kan se fram emot att få överräckt en blomsterbukett och klubbens nya standar vid första och bästa tillfälle när vi åter kan samlas vid ett fysiskt klubbmöte.

Lära känna varandra
I dessa tider då vi inte längre träffas fysiskt är det bra om vi hittar andra former för att upprätthålla personliga relationer och lära känna varandra, såsom vi normalt gör i sociala sammanhang, t ex vid våra fysiska klubbmöten och mysgruppsträffar. Ordförande för kommittén för PR och kommunikation, Inger Ekholm Svensson, har därför tagit initiativ till att vi på klubbens Facebooksida framöver gör personliga presentationer av klubbmedlemmar i syfte att lära känna varandra bättre och vem vet, kanske även upptäcka överraskande sidor hos varandra. Först ut är ledamöterna i styrelsen som kommer att presenteras en efter en. Tack till Inger och alla andra inom klubben som på olika sätt bidrar aktivt till att hålla klubben levande i dessa tider - inte minst genom att närvara vid våra digitala klubbmöten, besöka vår Facebooksida och ibland logga in på hemsidan.

Styrelsemöte den 11 februari
Vid nästa styrelsemöte den 11/2, som genomförs digitalt, kommer styrelsen att gå igenom programmet och innehållet vid klubbsamrådet den 26/2. Till styrelsemötet är denna gång ordförandena för kommittéerna för yrkes- och samhällstjänst samt PR och kommunikation, Bo Hansson och Inger Ekholm Svensson, särskilt inbjudna.
Vi kommer även att ha en uppföljning och avstämning av kommittéernas arbete vid klubbsamrådet den 26/2.

Du är välkommen att höra av dig till undertecknad om det är något särskilt du önskar att styrelsen ska ta upp.

Klubbens deltagande i samband med Peter Jonssons begravning
Peter Jönssons familj har valt att inte annonsera begravningen som äger rum vid Bosjokloster i Höör den 9/2. Detta tolkar vi som att det i första hand är Peters familj och nära anhöriga som kommer att närvara vid begravningen. Svedala Rotaryklubb har skickat en kondoleansbukett till familjen. Vid styrelsemötet den 11/2 kommer vi att resonera kring ett deltagande från klubben även i samband med begravningen som dock inte kommer att ske fysiskt, men som kan ske i annan lämplig form. Jag återkommer till detta och beklagar än en gång sorgen över vår avlidna klubbkamrat.

Håll dig uppdaterad genom att logga in på klubbens hemsida
Vi kan glädjas åt att vi har en levande Facebooksida och en levande hemsida!
Håll dig uppdaterad genom att besöka klubbens Facebooksida och med jämna mellanrum även logga in på klubbens hemsida www.svedala.rotary2390.se

Nu kommer bovieran till svedala
Markköpsavtal är nu klart mellan Bovieran och Svedala kommun och kommunfullmäktige förväntas godkänna avtalet i mitten av februari. Därefter kan kommunen påbörja upphandling av markarbetena inför Bovierans byggnation av sitt populära koncept för 55+ boende med 54 lägenheter i tre våningsplan och stor inglasad tropisk vinterträdgård i mitten. Om det inte uppstår förseningar i projektet såsom överklagad entreprenad-upphandling eller annat oförutsett, kan markarbetena vara klara till hösten 2021. Bovieran kan därefter påbörja sin husbyggnation. Svedala Rotaryklubb hade besök och föredrag av Karin Robertsson från Bovieran den 9 oktober och jag vet att många har anmält sitt intresse. Bilden till vänster är från ett studiebesök vid Bovieran i Varberg för några år sedan med företrädare från kommunen, däribland Ingegerd Eriksson och undertecknad.

05 feb 2021

Inför Bokrean med Anders Löfberg