Klubbmötena inställda i tre veckor pga. skärpta restriktioner för att hindra smittspridning

Skärpta restriktioner från Region Skåne
Som det framgick av klubbmästaren mejlutskick till alla klubbmedlemmar i onsdags, beslutade vi i styrelsen att ställa in våra klubbmöten under tre veckor i enlighet med Region Skånes skärpta restriktioner i syfte att hindra smittspridningen av Covid 19 som den senaste tiden har tagit fart i Skåne. Detta innebar att fredagens klubbmöte och föredrag av Tetyana Martyn - Svedala egen mästerkock från TV4 - som jag vet många hade sett fram emot, fick ställas in. Vi hoppas att kunna återkomma med ett nytt datum under våren för att lyssna till Tetyana Martyn. Klubbmästarens mejl gick även ut till alla anmälda gäster till fredagens klubbmöte och information lades upp på klubbens hemsida via Club Runner, www.svedala.rotary2390.se

Styrelsens beslut om att ställa in klubbmötena under tre veckor innebär att även årsmötet den 6 november och egoföredraget av Johan Pagels den 13 november ställs in. Programkommittén återkommer med nya mötestider för båda dessa mötena.
Målsättningen är att klubbmötet och guvernörsbesöket av Stefan Knutsson den 20 november ska kunna genomföras.

I styrelsen är vi mycket måna om att vi ska kunna genomföra våra klubbmöten på ett Coronasäkert sätt då vi vet att klubbmötena uppskattas av medlemmarna och att det finns ett stort socialt värde i att kunna träffas. Vi följer därför samhällsutvecklingen noggrant och anpassar oss till råden och restriktionerna från folkhälsomyndigheten och från Region Skåne. Vi ser löpande över våra egna rutiner för klubbmötena och justerar vid behov dessa så att vi kan hålla det viktiga fysiska avståndet, såsom nu senast avseende rutinerna för lunchbuffén enligt vad som framgick av förra veckans presidentbrev.

Tack för er allas medverkan och goda omtanke för varandra vilket gjort att vi har kunnat genomföra våra klubbmöten så här långt och därmed kunnat upprätthålla en levande klubb även i dessa speciella tider. Förhoppningsvis är vi snart i gång igen!

Vår klubbmedlem Jan Rodenstam fyller 90 år den 22 december
Vid förra styrelsemötet utsågs vår klubbmedlem Jan Rodenstam till honnörsmedlem i anledning av att Jan fyller 90 år den 22 december. Jan har låtit meddela att han i stället för eventuella gåvor i anledning av 90-årsdagen föredrar att vi stöttar Rotary Doctors. Om du önskar uppmärksamma Jans 90-årsdag på detta sätt, kan du swisha ditt bidrag till klubbens ordinarie swishnummer 123 616 06 67 och märka bidraget "Rotary Doctors, Jan Rodenstam 90 år". Å Jans vägnar tackar jag alla som på detta sätt uppmärksammar 90-årsdagen genom att stötta Rotary Doctors! Skattmästaren kommer att sammanställa alla inkomna bidrag och vi återkommer med en rapport inför klubbens kommande uppvaktning av Jan Rodenstam.

Välkommen till guvernörsbesöket den 20 november!
Nästa inplanerade klubbmöte äger rum fredagen den 20 november då vi får besök av vår distriktsguvernör Stefan Knutsson. Styrelsen kommer att träffa Stefan en stund innan klubbmötet. Stefan har skickat följande hälsning inför guvernörsbesöket:

"Kära Rotaryvänner!
Det ska bli riktigt kul att besöka er klubb och er styrelse. Jag ser verkligen fram mot detta. Under mitt föredrag kommer jag att prata om det jag tycker är viktigt. Det blir bland annat varför jag är Rotarian. Jag delar med mig av mina tankar kring varför det är viktigt att vi hjälps åt att utveckla Rotary. Med start under Torkils år har distriktet utvecklat hjälpmedel och verktyg för att verksamhetsutveckla Rotary och nu är det dags att börja använda dessa. Jag pratar lite om distriktsorganisationen om det finns tid för det och till sist men inte minst visar jag hur vi kan göra världen lite bättre. Och så hoppas jag att få feedback från er, direkt under mötet, när vi minglar eller i ett trevligt litet mail."

Klubbmötet och guvernörsbesöket den 20 november planeras även sändas live via klubbens Facebooksida.

Glöm inte att anmäla dig till klubbmötena!
Så här anmäler du dig till klubbmötena via Club Runner:
  1. Öppna hemsidan (skriv in www.svedala.rotary2390.se i din webbläsare).
  2. Logga in på hemsidan, klicka på ”Medlemsinloggning” högst upp till höger på sidan och skriv in ditt användarnamn (din mejladress) och lösenord.
  3. På hemsidans högra sida finns rubriken ”På gång” och under den finns planerade möten. Klicka på det möte som du vill anmäla dig till.
  4. Då öppnas ett nytt fönster. Till vänster har du rutan ”Online registration”.
  5. Klicka på knappen ”Medlemmar”.
  6. Följ instruktionerna på sidan som öppnas och anmäl dig.
  7. När du är klar får du ett mejl med bekräftelse på din anmälan.
Om du behöver hjälp med inloggningen eller annan support kan du kontakta klubbens IT-ansvarige Roland Johansson, roland.vemmenhog@hotmail.com, telefon 0703-92 82 64.

Observera att förhandsanmälan alltid behövs till våra klubbmöten senast kl. 1200 onsdagen innan mötet för att kunna beställa rätt antal luncher. Om du inte har anmält dig via Club Runner, kan du anmäla dig genom att ringa STC:s växel på telefon 040-37 09 60. Här kan även mindre ändringar göras fram till torsdagen
kl. 1200. Därefter är det för sent att anmäla sig eller göra ändringar.

Varmt välkommen till klubbmötet den 20 november!

Rotarys tema för året
2020 - 2021