Presidenten har ordet
Klubbsamkväm blev klubbsamråd
Gunilla är inkommande president och ledde klubbsamrådet
Trots pandemin har fått vi nya medlemmar i klubben och fler är på väg in
Engagemanget var stort under den work shop som Gunilla ledde
Fredag är en bra mötesdag men vi uppskattar även att någon gång gå på ett frukostmöte eller en kväll på Jägersro
Vi ser gärna fler föredrag av klubbmedlemmar. Alf brukar regelbundet berätta om kommunprojekt och vid ett tillfället fick vi ta del av firandet den 17 maj
Om 13 är ett turnummer eller inte kan man alltid ha synpunkter på men till presidentskiftet siktar vi på ett extra stort lotteri

Att fredagen den 13 är en otursdag är väl allmänt bekant, men av det märktes ingenting under vårt klubbsamråd. Tvärtom, tycker jag. Vi var 28 medlemmar som fick möjligheten att diskutera klubbens synlighet utåt och och hur vi utvecklar och föryngrar Rotary, allt under Gunillas ledning.
Frågeställningarna var de samma som jag själv hade som inkommande president och det skapar en bra kontinuiteten, tycker jag.

Det är dessutom frågor som inte bara berör oss i Svedala Rotaryklubb, utan även hela vårt distrikt, Sverige och Rotary globalt.

Gunilla började med att sammanfatta mysgruppsveckan som var under vecka 13. Det blev 7 grupper och totalt 36 deltagare. Alla har framfört sin uppskattning av trevligt värdskap och utvecklande diskussioner.

Därefter presenterade Gunilla  de förslag som grupperna kommit fram till. Hon skickade ut sitt underlag till samtliga medlemmar direkt efter mötet och med de kommentarer av förslagen som gjordes under mötet. Det blir ett utmärkt underlag för styrelsen att bearbeta lite längre fram. Jag väljer här  att lyfta fram några av förslagen utan att för den skull ta ställning eller prioritera.

De flesta av oss tycker att lunchmöte på fredagen är bra och vi prioriterar det fysiska mötet framför det digitala. Vår styrka ligger i att vi är ett yrkesnätverk och att vi har möjligheten att lära känna varandra lite bättre genom olika sociala aktiviter som mysgruppsmöten, Jägersrokvällen, fysgrupp mm. Ett förslag var att utöka mysgruppsträffarna med ytterligare ett tillfälle. Ett annat sätt att förstärka vårt yrkesnätverk är att ha fler miniföredrag och fler yrkesföredrag av klubbens egna medlemmar som t ex när Bo Hansson pratade om krishantering. Vi har ju över tid massor av trevliga exempel.

Vi behöver bli bättre på att inkludera våra gäster och bättre på matchning mellan  gäster och medlemmar i klubben. Inkludering kan också betyda att man tar sig tid att prata med många och att man inte alltid sitter på samma ställe. Däremot tycker vi inte att bordplacering är nödvändig. Vi kanske kan ha en speciell ungdomskommitté som har i uppdrag att skapa nya aktiviteter riktade mot ungdomar. Vi har ju möjligheten att informera om både RYLA (ledarutvecklingsprogram för unga) och ungdomsutbyte.

Jag är också nöjd med att vi har kunnat rekrytera nya medlemmar under det gångna året och att fler är på väg in i klubben. Vårt samarbete med NFU har utvecklats och jag är övertygad om att fler gymnasieelever vet mer om Svedala Rotaryklubb än tidigare. Det har också gett resultat med synlighet i Lokaltidningen. Poliodagen gav oss också möjlighet att prata Rotary med många och chansen att synas fick vi även på Företagsmässan.

Nya grepp
John avslutade mötet med att visa två korta filmer som han och Johan Pagels producerat. En där Johan berättar om sitt företag och en där John gjorde motsvarande. Båda berättar varför man är med i Rotary och vad det ger. Tanken är sedan att vi som medlemmar ska kunna dela dessa klipp på sociala medier förutom att de finns på klubbens hemsida och på Facebook. Med samma form för produktionen ska vi/John kunna göra många sådana små filmer. Om vi alla delar dessa kan  det få en riktig stor genomslagskraft i informationsbruset.

Spara med glädje
Så är rubriken på det kommande föredraget. Det är Karin Sjöblad från Växjö som pratar sparande i aktier. Hon har också skrivit en bok med samma rubrik. Hon säger ”att spara i aktier borde vara en viktig sysselsättning för alla. Med rätt kunskap blir det en rolig hobby som i det långa loppet ger utdelning i form av god ekonomi, trevlig social samvaro, trygghet när pensionsåldern infinner sig och gott om spänning.”

Presidentskifte
Den dagen kommer vi att ha ett extra stort lotteri då det kan vara dags att ge ett extra bidrag till projektlotteriet.
Talet 13 betraktades som ett magiskt tal inom folktron och det gamla bondesamhället betraktade fredagen den 13 som en slags helg och vilodag. En dag som var olämplig att börja ett nytt arbete på.  Det man gjorde fick absolut inte vara bullersamt. Det var också olämpligt att starta en resa, särskilt en längre och mer äventyrlig sådan. Speciellt till sjöss.

Trots dessa farhågor tyckte jag nog att vårt möte fredagen den 13 maj blev både konstruktivt och med möjligheter att ta oss an nya utmaningar. Någon vinst på siffran 13 blev det inte vad jag minns!

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb