Erling bad oss lyssna på meteorologens framtoning då han frågade "vilken prognos är blötast"? 30 % risk för regn eller 70 % chans för uppehåll.
Det är STORT att vinna klubbens golftävling
Kerstin höll ett lysande föredrag om Jägersro för ett år sedan. Nu kan vi åter besöka travbanan
Ulf är med i matlaget "Hanssons frestelse"
Veckans föredrag ”Vädret I Svedala” och fick mig att tänka på begreppet aprilväder och jag konsulterade därför Wikipedia och fick följande förklaring till detta begrepp.

”Aprilväder kan leda till problem då folk har svårt att veta hur de bäst bör klä sig, vissa personer är klädda i shorts och t-shirt medan andra fortfarande går i tjocka vinterkläder. Dessutom kan det orsaka svårigheter i trafiken om det kommer snöfall och halka efter bilister bytt till sommardäck.
Aprilväder är också titeln på en roman av Viveca Lärn.

Visst är det härligt att man kan få förklaringar till det mesta som man eventuellt går och funderar över!
Men det fanns även en mer meteorologisk förklaring - denna typ av väder är vanlig på våren på norra halvklotet särskilt i april, den månad då temperaturen ökar snabbast. Solen värmer upp marken, den uppvärmda luften stiger och bildar stackmoln. Högre upp är det dock fortfarande kallt och övre delen av stackmolnen blir isiga och blir bymoln, som ger ifrån sig regn, snö eller snöhagel/trindsnö.

Jägersro
För ungefär ett år sedan höll Kerstin Peterson-Brodda ett mycket intressant föredrag om Jägersro.
Hon gav en historisk tillbakablick, men tittade även framåt i tiden. Ett helt nytt hästcenter ska stå klart 2024 samtidigt ger det Malmö stad möjlighet att bygga en ny stadsdel.
Då stod Kerstin i studion på STC och berättade, men nu tar vi åter upp traditionen att en gång om året träffas på travbanan med Kerstin som värd och guide. När jag bläddrar i vår jubileumsskrift ”Svedala Rotaryklubb 40 år” hittade  jag ingen notering om just denna kvällsaktivitet, men jag har en känsla av att den har förekommit så länge som Kerstin varit medlem och det blev hon 2006.

Från bridge till matlagning
Däremot så läste jag under rubriken Bridge, ”Klubben har många arrangemang för att skapa samhörighet mellan medlemmarna. Golf, matlagning, vinprovning, tennis och allmän fysisk aktivitet är aktiviteter som olika medlemmar tagit initiativ till. Under hösten 2001 ville Jan Rodenstam sprida intresse för bridge och under en kväll samlade Jan intresserade bridgespelare till genomgång av det ädla spelet.”

Golf har fått en rubrik och där står, ”Golf har varit en stor källa till gemenskap för många av klubbens medlemmar. Redan under klubbens första sommar beslutade man om att ordna klubbmästerskap i golf. Thore Hofvander skänkte ett evigt vandrande pris, ett paraplyställ som traditionsenligt utdelas på våra årsmöte till årets vinnare.” Sedan följer en förteckning av vinnare från 1977 - 2016.

Ulf Perlman berättade för några veckor sedan vad som stod på menyn när ”Hanssons frestelser” träffades senast. Naturligtvis hittade jag något om klubbens matlagningsgrupper i vår skrift också. ”Örjan Ekström tog 1991 initiativ till att bilda en matlagningsgrupp. Man träffades en gång i månaden på Centralskolan och lagade mat tillsammans. En gång varje år är man ansvarig för matsedeln. Man bestämmer den själv, handlar in vad som behövs och sätter deltagarna i arbetet.” Vidare läser jag att matlagningsgruppen ”Hanssons frestelse” bildades hösten 2004. Inför 30-års jubileet 2007 hade den nya gruppen fått i uppgift att komponera och tillaga entrérätten, medan den gamla gruppen svarade för dessert och tårtor.”

Jag är övertygad om att den här typen av aktiviter betyder mycket för klubbens sammanhållning och att vårt yrkesnätverk både blir djupare och starkare när vi har möjlighet att träffa varandra utanför det vanliga fredagsmötet.

Vädret i Svedala
Har man ingenting att prata om så fungerar det alltid med prat om vädret och många gånger är vi också helt beroende av bra och korrekta väderprognoser. Veckans föredragshållare Erling Brännström är välkänd som meteorolog på TV och radio och är sedan många år bosatt i Svedala. Han har de senaste åren arbetat på Malmö-Sturup och valde att gå i pension för en tid sedan i samband med att hans arbetsplats skulle förflyttas till Göteborg.
”Solen är vädrets motor” Så kan en meteorolog sammanfatta vädrets skiftningar och atmosfären är ofta kaotisk. De flesta lågtryck kommer från väster och det lämnas idag något säkrare prognoser med hjälp av ny teknologi och omfattande väderstationer jämfört med tidigare år. På grund av kriget i Ukraina kan insamlingen av vissa väderobservationer i Ryssland och Ukraina bli lidande med försvårade prognoser.
Som vi alla vet så är Golfströmmen livsviktig för oss i norra Europa, men som de flesta inte visste, är att även klippiga Bergen påverkar oss eftersom de påverkar luftströmmarna.

Veckans väder i Svedala ser ut att bli omväxlande med mycket sol. Tisdagskvällen på Jägersro ser ut att bli riktigt fin vädermässigt sett. Ha en bra vecka!

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb