Nu är hösten och mysgruppsveckan här!

Tack till alla er som bidrar till en aktiv Rotaryklubb!
Vid fredagens klubbmöte var vi 28 närvarande som lyssnade till räddningschef Mikael Jönsson som berättade om arbetet inom räddningstjänsten här i Svedala och om införskaffningen av det moderna höjdfordonet. Efter Mikaels föredrag demonstrerade brandmästare Arly Jensen höjdfordonet. Trots regnvädret tog vår klubbmedlem Ulf Perlman tillfället i akt och blev hissad upp till maxhöjden på hela 32 meter! Ulf möttes med stående ovationer från de övriga mötesdeltagarna när han välbärgad men blöt var nere på marken igen.

Kul att vi var så många mötesdeltagare mot bakgrund av att klubbmötet denna gång inte sändes live. Vi var nära gränsen på 30 personer vid nuvarande bordssittning vilket motsvarar hälften av klubbens medlemmar. Om trenden håller i sig framöver och vi tenderar att passera gränsen på 30 mötesdeltagare, får vi i samråd med vår klubbmäster och lokalvärd John Tegger resonera kring hur vi kan anpassa lokalen till fler besökande och naturligtvis samtidigt följa gällande förhållningsregler. Detta lär vi i så fall återkomma till. Kontentan är dock att man inte bör missa att anmäla sig till klubbmötena i god tid!

Tack till alla lottköpare vid fredagens projektlotteri som inbringade 600 kronor till klubbens välgörenhetsprojekt! Tack också till alla som hade bidragit med de fina vinsterna!

Mysgruppsveckan
Under innevarande vecka går höstens mysgruppsmöten av stapeln, vilket brukar vara ett uppskattat socialt inslag bland klubbmedlemmarna. Förutom att lära känna varandra lite bättre, finns det som vanligt några frågar som mysgrupperna får resonera kring. Via en utsedd sekreterare för mötena skickas svaren in till undertecknad senast veckan efter mötet.

Frågorna den här gången är:
  • Tankar och inspel till kommittén för yrkes- och samhällstjänst
  • Lokal synlighet för att attrahera nya medlemmar
  • Övrigt
Jag tillönskar alla mysgrupperna fina och givande möten och tackar på förhand för de inskickade svaren! Inkommande president Rune Nilsson kommer sedan att göra en sammanfattning av mysgruppernas tankar och förslag.

Till följd av mysgrupperna utgår det ordinarie klubbmötet innevarande vecka.

Inför World Polio Day den 24 oktober
Lördagen den 24 oktober är det åter World Polio Day. I dagsläget finns det bara 104 registrerade fall av polio i Afghanistan och Pakistan i en i övrigt poliofri värld. För en månad sedan kom beskedet att Afrika är poliofritt! Allt detta ska ses i ljuset av att det 1988 var över 380 000 poliofall i världen. Rotarys medvetna kamp mot polio har helt klart spelat en roll! Nu gäller det bara att vi kör hela vägen in i mål. Det är viktigt att inte sluta kämpa när vi är så nära.

Ett medskick till mysgrupperna från mig som president blir därför att även resonera kring hur Svedala Rotaryklubb kan bidra till End Polio Now-kampanjen.
  • Ska vi åter köpa in ett antal "sprut-pennor" (kul för barnen) som vi förslagsvis säljer vid klubbmötet den 23 oktober, dagen innan World Polio Day?
  • Ska vi låta hela oktober månads intäkter från projektlotteriet (ca 2000 kr)
    gå till End Polio Now-kampanjen?
  • Andra förslag?

Besök av Karin Robertsson från Bovieran fredag den 9 oktober
Karin Robertsson från Bovieran besöker oss vid nästa klubbmöte den 9 oktober och berättar om Bovieran-konceptet och om planerna på att påbörja byggnation av ett 55+ boende med 54 lägenheter i tre våningsplan och stor inglasad tropisk vinterträdgård här i Svedala. Det kan tilläggas att detaljplanen för Bovieran har vunnit laga kraft sedan i somras och att det nu återstår ett underskrivet avtal för markköpet mellan kommunen och Bovieran. Därefter handlar kommunen upp markentreprenaden och tillhandahåller byggbar kvartersmark åt Bovieran. Jag gissar att det finns flera medlemmar i Svedala Rotaryklubb som kan tänka sig att
"bo vid Rivieran" som namnet Bovieran anknyter till, så anmäl dig i god tid till klubbmötet den 9 oktober!

Glöm inte att anmäla dig till klubbmötena!
Så här anmäler du dig till klubbmötena via Club Runner:
  1. Öppna hemsidan (skriv in www.svedala.rotary2390.se i din webbläsare).
  2. Logga in på hemsidan, klicka på ”Medlemsinloggning” högst upp till höger på sidan och skriv in ditt användarnamn (din mejladress) och lösenord.
  3. På hemsidans högra sida finns rubriken ”På gång” (scrolla eventuellt ner lite tills du ser rubriken) och under den finns planerade möten. Klicka på det möte som du vill anmäla dig till.
  4. Då öppnas ett nytt fönster. Till vänster har du rutan ”Online registration”.
  5. Klicka på knappen ”Medlemmar”.
  6. Följ instruktionerna på sidan som öppnas och anmäl dig.
  7. När du är klar får du ett mejl med bekräftelse på din anmälan.
Om du behöver hjälp med inloggningen eller annan support kan du kontakta klubbens IT-ansvarige Roland Johansson, roland.vemmenhog@hotmail.com, telefon 0703-92 82 64.

Observera att förhandsanmälan alltid behövs till våra klubbmöten senast kl. 1200 onsdagen innan mötet för att kunna beställa rätt antal luncher. Om du inte har anmält dig via Club Runner, kan du anmäla dig genom att ringa STC:s växel på telefon 040-37 09 60. Här kan även mindre ändringar göras fram till torsdagen
kl. 1200. Därefter är det för sent att anmäla sig eller göra ändringar.

Ha en fin mysgruppsvecka och välkommen till klubbmötet den
9 oktober!

Rotarys tema för året