Vår programkommitté har verkligen känsla för saker som ligger i tiden och jag tror att vi är många som med stort intresse följt programmet Sveriges Mästerkock och i nästa vecka är det dags för nypremiär för programmet. Så detta är ett ypperligt tillfälle att bjuda in en eller flera gäster att lyssna på Tatyana Martyn. Inbjudan kommer via John Tegger och senast onsdag kl 12 00 ska anmälan skickas till vår klubbmästare. Har man inte anmält sig då finns ingen möjlighet att delta i fredagens möte. Detta med tanke på matbeställning och gällande regler för Covid -19.

Det är Gert-Åke Carlsson som är programansvarig den här veckan och så här presenterar han föredraget ”Sveriges Mästerkock, när kameran stängs.”

”Vår egen Svedala tjej Tatyana Martyn berättar om sin väg att bli en av deltagarna i Sveriges Mästerkock i TV 4. Av flera hundra sökandet till programmet blev Tatyana totalt sett femma i detta prestigefyllda program. Vi som såg de olika programmen förundrades över hur inspelningen gick till och hur de olika deltagarnas maträtter kunde hållas varma fram till dess att programledarna Leif Mannerström, Markus Aujalay och Mischa Billing fick provsmaka maten. Tatyana kommer att berätta hur det verkligen gick till under inspelningen som varade definitivt längre tid än den timme som programmet visades. Låt oss se fram emot ett mycket intressant föredrag av Svedalas egen charmiga TV-kock. Passa på att bjuda med er familjens egen hemmakock och ni kommer att få många värdefulla mattips.”

Vi var många som tog chansen att lära oss mer om vin på vinprovningen hemma hos Willy Nilsson i Sjödiken. Där höll hans dotter My en mycket professionell vinprovning. My berättade att hon fått erbjudande om att utbilda franska vinkännare och journalister i Languedoc som är en av de största vinregionerna i Frankrike. Det säger väl allt om den nivå som vinprovningen höll. (se bilder på Facebook)

Jag har sagt det tidigare men jag tror att vikten av lokal synlighet och rekrytering av nya medlemmar är av otroligt stor betydelse för Rotarys framtid. Hans Järvestam, som i sin egenskap av assisterade distriktsguvernör, besöker många av distriktets klubbar framhöll just rekryteringen av nya medlemmar som en överlevnadsfaktor för Rotary på vårt klubbsamråd. Jag ser gärna att vi utökar vårt yrkesnätverk med nya yrkesgrupper, så inventera ditt eget nätverk för att utöka Rotarys nätverk! En möjlighet att öka den lokala synligheten är att använda den reflexväst som klubben fått via Torkel Rönne; PDG. Reflexvästen kostar 100 kr och kan komma väl till pass när vi tar oss till NFU och gymmet där. Start onsdagen 1 september kl 1830 och som vanligt under Bo Hanssons ledning. Jag brukar passa på att träna där och uppskattar kombinationen träning och social samvaro.

På det senaste styrelsemötet diskuterade vi bl a under vilka former julavslutningen ska ske. Under årens lopp har vi haft lite olika varianter. Kom gärna med förslag till hur årets julavslutning ska ske!
Presidentens hälsning
Rune Nilsson
Klicka för att skicka e-post.
member photo

Sveriges Mästerkock, när kameran stängs