Nära 60 % närvaro i vår klubb trots Coronatider!

Tack till alla er som bidrar till att hålla Svedala Rotaryklubb levande genom att närvara fysiskt eller digitalt vid våra klubbmöten!
Vår eminenta klubbsekreterare, Ingegerd Eriksson, har tittat närmare på klubbens närvaro som visar sig ligga på nästan 60 % trots Coronatider! Mycket glädjande!
Inte minst har vår tekniskt kunniga klubbmästare John Tegger bidragit till detta genom att både medlemmar och gäster även har kunnat följa mötena via väl fungerande live-sändningar. Jag upplever dock att våra fysiska klubbmöten också har fungerat väl och har kunnat genomföras på ett Coronasäkert sätt genom att vi följer de förhållningsregler som gäller och likväl kan glädjas åt en social samvaro.

I fredags hade vi besök av diakon Kerstin Carlsson från Svedala församling som på sitt lugna och fina sätt berättade om kyrkans arbete i dessa speciella tider och om diakonin som är en av kyrkans viktigaste grundpelare. Diakoni handlar om att möta och tjäna sin medmänniska och Kerstin berättade för oss om hur kyrkan arbetar för att hjälpa medmänniskor även ekonomiskt i utsatta livssituationer. En stor eloge till Kerstin och Svedala församling för deras fina arbete!

Tack till alla lottköpare vid fredagens projektlotteri som inbringade 500 kronor till klubbens välgörenhetsprojekt! Tack till vår klubbmedlem Ulf Selin som återigen hade tagit med sig ett brett utbud från höstens skörd i Bjärshög. Tack också till alla andra som bidrar med vinster till klubbens projektlotteri!

På fredag 25/9 får vi besök av räddningschef Mikael Jönsson som tar med räddningstjänstens höjdfordon
Missa inte chansen att få lyssna till räddningschef Mikael Jönsson och få uppleva räddningstjänstens moderna höjdfordon i aktion. Efter en kort inledning av Mikael går vi ut på parkeringen där höjdfordonet står uppställt. Mikael kommer att berätta om vilka livräddande insatser som kan utföras tack vare höjdfordonet och hur även räddningspersonalen kan arbeta säkrare i svåra situationer. De som så önskar kan få prova på att lyftas 32 meter upp i luften! Förbehåll tas för eventuell utryckning.

Ingen web-sändning på fredag
Observera att det inte blir någon live-sändning denna gång. Så om du vill lyssna till Mikael Jönsson och få en presentation av räddningstjänstens höjdfordon, behöver du ta dig till STC på Gyllerogatan. Glöm inte att anmäla dig till mötet!

Du har väl inte missat att anmäla dig till din mysgruppsvärd?
Vecka 40 genomförs hösten mysgrupper som alltid brukar vara ett uppskattat inslag bland klubbens medlemmar. Det speciella denna gång är att det även har utsetts två digitala grupper. Respektive mysgruppsvärd ska nu ha skickat ut inbjudan till sina mysgrupper, så glöm inte att anmäla dig till din mysgruppsvärd.

Ingegerd Eriksson, som är värd för en av mysgrupperna, låter meddela att det finns tre vakanser i hennes grupp som äger rum tisdagskvällen den 29/9. Så om du har förhinder de övriga kvällarna i veckan, kan du i stället delta i Ingegerds mysgrupp. Kontakta i så fall Ingegerd förutom din egen mysgruppsvärd.

Varje mysgrupp utser en sekreterare som skriver anteckningar från mötet och som skickas till undertecknad senast veckan därefter. Frågorna som ska diskuteras denna gång är:
  • Tankar och inspel till kommittén för yrkes- och samhällstjänst
  • Lokal synlighet för attrahera nya medlemmar
  • Övrigt
Till följd av mysgrupperna utgår det ordinarie klubbmötet vecka 40.

Glöm inte att anmäla dig till klubbmötena!
Så här anmäler du dig till klubbmötena via Club Runner:
  1. Öppna hemsidan (skriv in www.svedala.rotary2390.se i din webbläsare).
  2. Logga in på hemsidan, klicka på ”Medlemsinloggning” högst upp till höger på sidan och skriv in ditt användarnamn (din mejladress) och lösenord.
  3. På hemsidans högra sida finns rubriken ”På gång” (scrolla eventuellt ner lite tills du ser rubriken) och under den finns planerade möten. Klicka på det möte som du vill anmäla dig till.
  4. Då öppnas ett nytt fönster. Till vänster har du rutan ”Online registration”.
  5. Klicka på knappen ”Medlemmar”.
  6. Följ instruktionerna på sidan som öppnas och anmäl dig.
  7. När du är klar får du ett mejl med bekräftelse på din anmälan.
Om du behöver hjälp med inloggningen eller annan support kan du kontakta klubbens IT-ansvarige Roland Johansson, roland.vemmenhog@hotmail.com, telefon 0703-92 82 64.

Observera att förhandsanmälan alltid behövs till våra klubbmöten senast kl. 1200 onsdagen innan mötet för att kunna beställa rätt antal luncher. Om du inte har anmält dig via Club Runner, kan du anmäla dig genom att ringa STC:s växel på telefon 040-37 09 60. Här kan även mindre ändringar göras fram till torsdagen
kl. 1200. Därefter är det för sent att anmäla sig eller göra ändringar.

Varmt välkommen till klubbmötet den 25 september!

Rotarys tema för året
2020 - 2021