Gammal broschyr som blivit högaktuell.Den delades ut av Bo vid ett tidigare föredrag för några år sedan
Trevligt mingel innan det är dags att sätta sig till lunch. Här är Bo i samspråk med Alf och Hans
Det blev en lååång kö på torget när det såldes ukrainska bakverk och bullar
Tatyana och Anja uppskattar det stöd man får vid försäljning av mat och bakverk från hemlandet
Each one-bring one
Tredje gången gillt, kan man väl säga om våra mysgruppsträffar. Två gånger har vi fått ställa in och flytta fram tidpunkten, men nu äntligen har vi kunnat genomföra sammankomsterna utan förhinder.
Jag har sagt det förut, men jag tycker det är värt att upprepas. Klubbens goda anda, tror jag till del stor del beror på, att vi lär känna varandra på ett bättre sätt när vi möts utanför de formella mötena.

Jag hade förmånen att få träffa Kerstin, Åke och Kenneth samt Ingegerd hemma hos Anders Persson. Vi trakterades med en god fläskfilé som serverades med skalpotatis och sallad. Måltiden avrundades  med en smaskig chokladtårta. Det blev mycket privat och jobbsnack under middagen, men sedan kom vi igång med att besvara de frågeställningar Gunilla i egenskap av inkommande president ställt till oss. Kreativiteten flödade och jag avundas inte Anders som fick uppdraget att föra minnesanteckningar. Gunilla lär heller inte få det enkelt när samtliga gruppers minnesanteckningar ska sammanställas. Återkoppling kommer att ske någon gång under våren. Vi gjorde även en lista över prospekts, gäster som vi ska bjuda in och förhoppningvis känner de att de vill bli en del av oss som medlemmar. Tror att vi i gruppen kan leva upp till vår världspresident Shekar Methas ord Each one-bring  one.

45 års jubileum
Nu är det ju inte enbart på mysgruppsmötena som vi  har möjlighet att lära känna varandra under trevliga former. Under veckan har det gått ut en inbjudan från styrelsen att fira klubbens 45 års jubileum med middag på Sturup Airport Hotell lördagen den 23 april tillsammans med respektive.Vi har under årens lopp blivit bortskämda med mycket god mat under våra fester på Sturup och jag tycker menyn såg mycket lockande ut. Därtill blir det underhållning också av Skånska Visor. Anmäl dig redan nu till Gertåke eller senast den 7 april.

Svedala Företagsmässa
Lördagen den 23 april behöver vi inte fundera över vad vi ska göra. Den dagen kan vi inleda med att besöka Svedala Företagsmässa i Aggarpshallen, där Svedala Rotaryklubb kommer att ha en monter. En företagsmässa ger oss företagare en möjlighet att presentera oss, men det skapar också tillfälle för nya kontakter.

Anmälningslista för att bemanna Rotarys monter kommer någon gång under de närmaste dagarna. Ju fler vi är som pratar Rotary desto bättre, så tveka inte att anmäla dig!

Kommande program-Överleva i kristid
I pandemins början hamstrades det bl a toapapper och mycket annat men jag har aldrig kunna föreställa mig att det skulle bli tomt i konservhyllan och att Bullens pilsnerkorv skulle lysa med sin frånvaro. Även röd T-sprit var omöjligt att få tag på. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har uppmanat oss att klara en vecka. Det är många av oss som tar det på stort allvar.

Det är kubbens egen medlem Bo Hansson som kommer att hålla ett föredrag om konsten att ”Överleva i kristid”, ett ämne som Bo tidigare pratat om och jag tror att många då såg om sitt hus och skaffade sig en ”prepp-låda”

Bo brukar uppmana oss att delta i fysgruppen som han leder på onsdagar på NFU. Det är en överlevnads strategi att ta hand om sin hälsa, men också en överlevnads strategi att veta hur man ska agera i kristid.

Vi ses på fredag som vanligt!

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb

Hjärtstartare och överlevnad i kristid
25 mar 2022