Dags för årsmöte och guvernörsbesök

Välkommen till digitalt årsmöte och guvernörsbesök!
Nu på fredag den 4/12 genomför vi vårt årsmöte digitalt via Teams. Å styrelsens vägnar hälsar jag er alla välkomna att delta digitalt vid mötet och ser fram emot hög närvaro! Detta är samtidigt ett gyllene tillfälle för oss alla att testa att genomföra ett klubbmöte helt digitalt. I dessa tider är det många av oss som redan har vant oss vid att hålla digitala möten via Teams och som kan intyga att det fungerar väldigt bra och är ett enkelt verktyg när man har vant sig, vilket man gör ganska fort. Efter att Corona-pandemin väl är över tror jag att många möten även fortsättningsvis kommer att genomföras digitalt eftersom det fungerar så pass bra, är effektivt och sparar restid och resekostnader för externa mötesdeltagare. Vi blir helt enkelt mer och mer digitala.

Vi börjar årsmötet i vanlig tid, dvs. kl 1245 efter lunch. Vi räknar med att själva årsmötet är klart ca kl 1315 eller tidigare. Så fort vi är klara med årsmötet kopplar vi in vår distriktsguvernör Stefan Knutsson som då får resterande mötestid fram till kl 1330 till sitt förfogande. Styrelsen närvarar från kl 1230 för att testa att allt fungerar.

Vår klubbmästare John Tegger kommer inför mötet att mejla ut inbjudan med länk till alla klubbmedlemmar och till distriktsguvernören. Du behöver bara ansluta dig via den länk du får och se till att du har laddat ner Teams-appen på din dator. John kommer att bifoga en kort instruktion. Några tips inför det digitala klubbmötet:
  • Stänga gärna av ljudet på din egen mikrofon när du inte själv har ordet.
    Detta i syfte att undvika rundgång på ljudet.
  • Det är också bra om du använder "räcka upp handen"-knappen, så får du ordet när det är din tur.
John, som har stor vana från digitala sändningar inte minst från sin tid på TV4, kommer att vara moderator för det digitala klubbmötet, fördela ordet och hantera det tekniska. I min roll som president kommer jag att vara ordförande för mötet.

Återkoppling avseende höstens mysgruppsmöten
Ett stort tack till höstens mysgrupper för stort engagemang och för alla inputs från mysgruppsmötena som ägde rum under vecka 40. Själv deltog jag i mysgrupp 4 som var ett mycket trevligt och givande möte med Kerstin Peterson-Brodda som värd. Vår klubbmedlem tillika kommundirektör Johan Lundgren deltog också vid detta mysgruppsmöte och bidrog med riktigt tänkvärda tanker kring klubbens inriktning framöver för att kunna attrahera yngre medlemmar, men som innebär att vi behöver tänka nytt kring några av våra traditionella värderingar. Jag hoppas att få tillfälle att återkomma till dessa och övriga inputs från mysgrupperna under mitt presidentår.

Frågorna till mysgrupperna den här gången var:
  • Tankar och idéer till yrkes och samhällskommittén
  • Lokal synlighet för att attrahera nya medlemmar
  • Övrigt
Ett sent inspel till mysgrupperna genom presidentbrevet för vecka 40 var att även yttra sig till förslaget om att avsätta oktober månads intäkter från projektlotteriet till End Polio Now-kampanjen inför World Polio Day den 24 oktober. De mysgrupper som hade fångade upp det sena inspelet ställde sig positiva till förslaget, och som ni vet bidrog vår klubb med hela 5 5oo kronor till Poliokampanjen!

Vår inkommande president Rune Nilsson har gjort sammanfattningen nedan av de inkomna svaren från mysgrupperna:

Inspel till kommittén för yrkes- och samhällstjänst:
  • Nära samarbete med NFU exempelvis genom att vi ställer upp som mentorer till UF-företagen som startas upp. (UF = Unga företagare)
  • Rotaryhjulet sätts upp på NFU med namnen på de som blivit utsedda som Årets kamrat.
  • Informera på NFU och kanske även högstadieskolorna om vikten av att nätverka lokalt, nationellt och internationellt.
  • Försöka bredda vår klubb med flera yrkesgrupper genom att bjuda in gäster från yrken som vi inte har representerade.
Lokal synlighet:
  • Plantera naverlönnar i samarbete med Svedala kommun.
  • Synas i offentliga sammanhang som t.ex. företagsmässan och andra publika evenemang.
  • Skriva en berättelse om Rotarys historia och framtid i nästa utgåva av Föreningen Svedala-Barabygdens årsbok.
  • Satsa på lokala projekt som synliggör klubben, men ej glömma TRF.
  • Engagemang i det nya biblioteket.
Både jag som nuvarande president och Rune Nilsson som inkommande president kommer genom våra styrelser att bevaka och följa upp de inkomna förslagen. Återigen ett stort tack till mysgrupperna och inte minst till mysgruppsvärderna för det fina värdskapet som bidrar till att sammansvetsa oss till en levande klubb med stark gemenskap!

Styrelsemöte den 10 december om programmet framöver
Styrelsen har sitt nästa styrelsemöte den 10 december och genomför detta digitalt. Vid styrelsemötet kommer ordförande för programkommittén Åke Karlsson att närvara då vi bland annat kommer att diskutera programmet och upplägget för klubbmötena framöver till följd av de förlängda Corona-restriktionerna. Vi kommer även att fundera kring helt digitala klubbmöten som ett alternativ till fysiska möten en tid framöver. Vi följer samhällsutvecklingen och de rekommendationer som kommer från folkhälsomyndigheten och Region Skåne och återkommer med mer information.

För närvarande gäller att inga fler fysiska klubbmöten genomförs i år och att första klubbmöte för 2021 genomförs den 8/1 på STC med föredrag av Per-Olow Karlsson om gjuteriet och stationssamhället, men detta kan komma att ändras.

Var rädda om varandra, håll i, håll ut och tänd ett extra adventsljus i den mörka tiden!

Rotarys tema för året
2020 - 2021