Eftersom jag inte kunde närvara vid fredagens möte var Hans Järvestamvikarierande klubbpresident och jag har hört att han lyfte  fram några positiva nyheter, som att ABBA kommer ut med ett nytt album till hösten och att Sverige vann över Spanien i fotboll. Inte lika roligt är dystra rapporter från Afghanistan och att covid-19 långt ifrån är över. Det innebär att vi som klubb måste fortsätta att följa de restriktioner som finns.

För Svedala Rotaryklubb gäller att vi kan vara max 40 st på STC och att föranmälan är obligatorisk. Anmälan sker via vår hemsida. Klicka bara på veckans program som finns presenterat längs till höger och följ instruktionerna. Senast onsdag kl 12 måste John ha anmälan. Har du anmält dig korrekt kommer det en bekräftelse på detta.
Vi hälsar inte i hand utan nöjer oss med en handrörelse (se bilden på Hans) som gör att vi kan hålla avstånd.

Vi var nära maxgränsen för hur många vi kan vara på på STC, 37 st. när Tatyana Martyn presenterade sitt föredrag ”Sveriges Mästerkock, när kameran stängs”.Tatyana deltog i tävlingen 2019. Föredraget lär ha varit både underhållande, charmigt och personligt. Vi som har följt programmet under många år har kanske trott att någon form av utbildning funnits för deltagarna. Men den utveckling man ser hos de tävlande är mest förknippad med att deltagarna lever i en stor matbubbla under tävlingstiden. Man läser och pratar mat med varandra under hela inspelningstiden. Mycket tid gick åt till att vänta och åter vänta. Men allt började för Tatyanas del med en uppväxt vid Svarta havet och tillgång till enkla råvaror men med hög kvalitet. Efter universitetsexamen flyttade Tatyana till Danmark, träffade kärleken från Australien och fick arbete i Malmö för att sedan landa i Svedala. Och det var maken som fick henne att söka till Sveriges Mästerkock. Men det räcker inte med att vara matlagningsroad och kunnig när man söker till Sveriges Mästerkock.Programmet är ett underhållningsprogram och man ska kunna utvecklas till en tv personlighet. Där är pratbubblor ett viktigt inslag. Dessa spelas in i efterhand och det gällde att komma ihåg att prata i nutid. Annars avslöjade Tatyana att juryn smakar av maten när den är varm, men det är något som vi tv-tittare aldrig ser. Det kan vara lite kaos i skafferiet men det finns assistenter som pekar åt vilket håll man ska gå. Ofta dyker någon av jurymedlemmarna upp vid något kritiskt moment i matlagningen och det kan vara väldigt irriterande. Jag förstår att många upplevde det som intressant och spännande att få följa med bakom kulisserna och minst lika spännande blir det nästa vecka när vi får lyssna på Johns Ego.

Eftersom jag inte kunde närvara vid fredagens möte var Hans Järvestam vikarierande klubbpresident och jag har hört att han lyfte  fram några positiva nyheter, som att ABBA kommer ut med ett nytt album till hösten och att Sverige vann över Spanien i fotboll. Inte lika roligt är dystra rapporter från Afghanistan och att covid-19 långt ifrån är över. Det innebär att vi som klubb måste fortsätta att följa de restriktioner som finns.
Vi var nära maxgränsen för hur många vi kan vara på på STC, 37 st. när Tatyana Martyn presenterade sitt föredrag ”Sveriges Mästerkock, när kameran stängs”. Tatyana deltog i tävlingen 2019. Föredraget lär ha varit både underhållande, charmigt och personligt. Vi som har följt programmet under många år har kanske trott att någon form av utbildning funnits för deltagarna. Men den utveckling man ser hos de tävlande är mest förknippad med att deltagarna lever i en stor matbubbla under tävlingstiden. Man läser och pratar mat med varandra under hela inspelningstiden.
Mycket tid gick åt till att vänta och åter vänta. Men allt började för Tatyanas del med en uppväxt vid Svarta havet och tillgång till enkla råvaror men med hög kvalitet. Efter universitetsexamen flyttade Tatyana till Danmark, träffade kärleken från Australien och fick arbete i Malmö för att sedan landa i Svedala. Och det var maken som fick henne att söka till Sveriges Mästerkock. Men det räcker inte med att vara matlagningsroad och kunnig när man söker till Sveriges Mästerkock. Programmet är ett underhållningsprogram och man ska kunna utvecklas till en tv personlighet. Där är pratbubblor ett viktigt inslag. Dessa spelas in i efterhand och det gällde att komma ihåg att prata i nutid. Annars avslöjade Tatyana att juryn smakar av maten när den är varm, men det är något som vi tv-tittare aldrig ser. Det kan vara lite kaos i skafferiet men det finns assistenter som pekar åt vilket håll man ska gå. Ofta dyker någon av jurymedlemmarna upp vid något kritiskt moment i matlagningen och det kan vara väldigt irriterande. Jag förstår att många upplevde det som intressant och spännande att få följa med bakom kulisserna och minst lika spännande blir det nästa vecka när vi får lyssna på Johns Ego.

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb