"30 - 2 mitt på"
Proffsigt föredrag av Bo Hansson om det viktigaste vi har

Vi var ca 20 närvarande klubbmedlemmar som i fredags lyssnade till vårt eget proffs inom idrott och hälsa, Bo Hansson, som gav oss många goda råd kring hur vi kan stärka vår hälsa. Sätt av en timme i veckan, en tid som är helig och som inte får prioriteras bort. Regelbundenhet är nyckeln till framgång vad gäller träning.

Bo informerade oss också om de olika nödnumren 112, 113 13, 114 14, 1177 och instruerade oss om när man använder vilket. Hela 50 % av samtalen som kommer in till akutnumret 112 är onödiga och upptar därmed tid som gör att viktiga samtal kan hamna i telefonkö. Bo uppmanade oss om att lägga in ett eller flera så kallade ICE-nummer (ICE = In Case of Emergency) som nödnummer i våra mobiltelefoner. I ett nödläge kan vi då slå ett sådant förprogrammerat nödnummer som går till en nära anhörig eller god vän utan att först behöva låsa upp telefonen.

Bo demonstrerade även en hjärtstartare. Sådana finns utplacerade i offentliga samlingslokaler inklusive kommunhusets reception och det är bra att veta hur man gör om man hamnar i ett läge där snabb insats krävs. För varje minut som går utan syretillförsel via blodet till hjärnan skadas 10 % av hjärncellerna. Vi lärde oss "30-2 mitt på"-regeln och att frekvensen skulle vara ca 100 tryck i minuten.

Bo återkommer till hösten med ett föredrag där alla klubbmedlemmar för möjlighet att öva praktiskt. Bo har gett sitt tillstånd till att det inspelade föredraget får läggas upp på klubbens Facebooksida där du även kan ta del av Inger Ekholm Svenssons utförliga referat från föredraget.

Till hösten, när pandemiläget förväntas vara över, planerar Bo att åter starta upp de veckovisa träningspassen på NFU där alla klubbmedlemmar är välkomna att delta!

Tack till Bo Hansson för ett proffsigt föredrag där ett 4-timmarsprogram hade kortats ned till en halvtimme! Tack också till vår klubbmästare och sändningsledare John Tegger för åter en proffsigt genomförd digital sändning med "green screen"-teknik från sändningsstudion på STC!
Nästan 1 000 kronor till projektlotteriet

48 sålda lotter och därmed 960 kronor till projektlotteriet vid fredagens projektlotteri, vilket vi tackar för! Stort tack till lottköparna och till klubbmedlemmarna som skänkt de fina vinsterna vilket gör att intäkterna går oavkortat till välgörenhet!

Grattis till vinnarna som denna gång blev:
  1. Anders Zackrisson
    Rött vin; Alvarinho Contacto från Anselmo Mednes, Portugal
    Gåva till projektlotteriet från Hans Järvestam
  2. Roland Johansson
    Rött vin; Stony Cape från Western Cape, Sydafrika
    Gåva till projektlotteriet från John Tegger
  3. Peter Rodenstam
    Bokpaket med två inbundna böcker;
    "Välkommen till Flanagans" och "Kvinnorna på Flanagans" av Åsa Hellberg
    Gåva till projektlotteriet från Gun & Ronny Olander
  4. Reie Nordqvist
    Dynamo- och solcellsdriven LED reservlampa
    Gåva till projektlotteriet från Bo Hansson
Vinsterna kan i vanlig ordning avhämtas i receptionen på STC. Ring först STC:s växel 040-37 09 60 för att försäkra dig om att receptionen är öppen när du kommer inom. Tack för att du inte väntar för länge med att hämta ut din vinst vilket underlättar administrationen av projektlotteriet!
snart dags för stipendieutdelningar
Som vi var inne på i förra veckans presidentbrev, har kommunen i år ändrat och kortat konceptet för sitt inspelade nationaldagsfirande vilket gör att vi och övriga lokala organisationer inte får möjlighet att medverka med utdelningen av våra egna stipendier. Följaktligen planerar vi för att i år dela ut klubbens båda stipendier i samband med NFU:s skolavslutning den 11 juni. Båda stipendiater (Årets kamrat NFU och Årets kulturstipendiat) kommer att motta var sitt diplom och ett stipendium på 4 000 kronor respektive 3 000 kronor.

På Kulturskolans Facebooksida kan du nu se Lucas Garvös framträdande på elbas som låg till grund för uttagning av Årets kulturstipendiat där sex nominerade elever fick framföra var sitt valfria musikstycke. https://www.facebook.com/svedalakulturskola/videos/266206178318776/
(Kopiera in länken i din webbläsare)

Jag vill passa på att tacka vår vice president Hans Järvestam som har hållit och alltjämt håller kontakten med skolledningen vid NFU och Svedala kulturskola i samband med årets stipendieutdelningar!
Håll dig uppdaterad - besök klubbens hemsida och Facebooksida

Vi kan alla glädjas åt att vi har en levande hemsida och en levande Facebooksida!
Håll dig uppdaterad genom att besöka klubbens hemsida svedala.rotary2390.se och klubbens Facebooksida.

På vår hemsida kan du se vad som är på gång både i vår egen klubb och inom övriga klubbar i distriktet som det finns länk till. När du loggar in får du tillgång till alla klubbangelägenheter såsom protokoll från styrelsemötena och årsmötet, klubbens vägledning och stadgar, klubbmedlemmarnas kontaktinfo och du kan uppdatera din egen profil och kontaktinfo. Börja med att klicka på "medlemsområde" efter att du har loggat in. Om du önskar IT-support eller har frågor kring hemsidan, är du alltid välkommen att kontakta klubbens IT-ansvarige Roland Johansson som du når på telefon 0703-92 82 64 eller via roland.vemmenhog@hotmail.com

Vår Facebooksida hålls ständigt levande med aktuella inlägg samt foton och referat från klubbmötena tack vare vår kommunikationsansvarige Inger Ekholm Svensson. Nu läggs även de inspelade föredragen upp på Facebook om föredragshållaren har gett sitt tillstånd till detta. Om du har inlägg du önskar dela med dig av på klubbens Facebooksida, är du välkommen att kontakta Inger.

Handelsutbytet mellan Sverige och Danmark
04 jun 2021