Der är snart dags att gå på fest igen
En guldgruva om man vill veta mer om klubbens historia
Ego-föredrag av Henrik
Svedala Rotaryklubb fyller 45 år år och det ska firas
Det kommande firandet fick mig att ta fram den skrift som gavs ut i samband med 40 årsjubileumet och det blev en mycket intressant och rolig läsning för min del. Så här kommer ett lite axplock från skriften, vars senare del är sammanställd av Gert-Åke.

Första lunchmötet
ägde rum på Bokskogens Golfklubb den 25 april 1977. Elva medlemmar infann sig till detta, det allra första lunchmötet i klubbens historia. Första föredragshållare var guvernör Åke V Ström, som berättade om Rotary. Första veckobrevet skrevs av Tommy Seeger.

Polio Plus
”Det verkligt stora humanitära projektet i Rotarys historia startade 1985 och fick namnet Polio Plus. Vid starten satte klubben upp 680 kr per medlem som insamlingsmål. Den som var ivrigast för Poliokampanjen var Ulf Selin som kom med flera initiativ. En stor auktion ordnades i mars 1988. Medlemmarna skaffade prylar och auktionen hölls en fredagkväll på Folktes hus. Auktionen gav nära 17 000 kr trots att det inte kom så många utomstående. Men Ulf hade fler idéer. 1987/88 års president Åke Karlsson utmanades att springa Yddingen Runt. Lyckades Åke springa banan under 66 min skulle medlemmarna betala in 10 kr var för varje löpt km. Den andra gränsen var satt till 84 min och gav bara 5 kr/km. Åke lyckades klara 66 min!”

Man kan verkligen reflektera över varför vi ska hitta på nya saker hela tiden, när det finns så många bra och roliga gamla aktiviteter.

Mysgrupper
Det hela startade 1983 då John Jörgensen föreslog att alla medlemmar skulle träffas en kväll i sex olika grupper hemma hos någon, äta en bit mat och sedan prata klubbangelägenheter. Mysgrupperna kom att fortsätta och har under åren haft lite olika upplägg och uppdrag.

Gåva till föredragshållare
Jag tycker klubbens tack till föredragshållaren med en burk honung är mycket trevlig gåva, men det har inte alltid varit honung som gällt. Nyckelringar, vimplar med vårt emblem och brevkortsbuntar har också förekommit.1990 skänkte Tor Lasson honungsburkar från egen odling och med egen etikett. 1997 upphörde Tor med sin biodling och ett trevligt häfte med recept med efterrätter fick ersätta honungen. 2000 blev det ett pilträd i form av en liten bränd vas. Sedan 2013, då Anders Hansson var president, har klubben återinfört traditionen med att dela ut en burk honung.

Kvinnor och Rotary
Kvinnor i Rotary tycks ha varit föremål för ständiga diskussioner under många år. Debatten startades efter beslut i USA att Rotary inte kunde neka kvinnor inträde i Rotary. Redan 1979/80 yttrade sig vår klubb på Lagrådets begäran i frågan och klubben svarade då att Rotary fortfarande bör vara en manlig organisation. 1988 började man åter diskutera frågan, men  det dröjde ända till den 17 oktober 1997 då kunde president Arne Rosvall fästa nålen på vår första kvinnliga medlem, Ingrid Nordqvist. Första kvinnliga president var Ingegerd Eriksson.

Genusperspektiv är intressant på många sätt. Jag nämnde ju på mötet i min historiska betraktelse att den första manliga sjuksköterskan examinerades 1953.

Mötesplats
Det var först 1981 som vi flyttade till Folkets hus efter att ha huserat på Bokskogens golfrestaurang från början. Under sommaruppehållet på Folkets hus har vi använt oss av många olika restauranger som Cosmos restaurang, Svedala Croug, Yddinge Café/Värdshus, Sturup Airport hotell och Bokskogens golfrestaurang.De senaste åren har det blivit tradition att ha vårt första möte för året i Vismarlöv hos Carina på Café &Bagarstuga.

Egoföredrag
Idag är vi knappt 60 medlemmar att jämföra med starten för 45 år sedan då vi  var 27 medlemmar. Det ät naturligtvis mycket svårare att lära känna varandra i en större grupp och därför blir varje ego-föredrag ett viktigt inslag för att vårt nätverk ska fungera optimalt. Det var spännande att lyssna till Henrik och jag återkommer med en liten sammanfattning i ett kommande presidentbrev.

Kommande program
Vätgasen - vår framtid är en utmanande titel på kommande program. Missa inte den möjligheten att få veta mer om denna viktiga framtidsfråga av en mycket kompetent person, Anna Alexandersson.

Rune Nilsson
President i Svedala Rotaryklubb