Vi ser dem här och var men hur ofta stannar vi till och betraktar dem. Hur ofta funderar vi på varför de finns just på den platsen, vem har gjort dem och vad föreställer de och vad är konstnärens idé bakom konstverket.
Några medlemmar i Svedala Rotaryklubb, Inger Ekholm Svensson och Pia Mumm, har lovat att tipsa oss om några av dem med bild och text här på hemsidan för att inspirera oss att stanna upp och njuta av konsten. Detta görs i samarbete med Svedala Kultur och Fritid.

”Spiralen".

Spiralens formspråk samspelar starkt med Aggarpskolans runda arkitektur och är en skulptur som inbjuder till lek. Konstnären vill förmedla sin fascination över matematikens närvaro i naturen, där spiralformen ständigt återkommer. På jorden finner vi spiralformen i havets virvlar och människans dna-molekyl har en spiralform. Vintergatan är en spiralgalax.

Konstnär: Melissa Hendersson som bor och verkar i Malmö. Hon gör skulptur, måleri, video och installationer.
År: 2020
Placerad vid: Aggarpsskolan
Long/Lat: N 55° 30' 0.71", E 13° 14' 3.77"