Stipendiet utdelas till elev vid den "Kommunala Kulturskolan” i Svedala kommun. Kulturskolan är en del av Kultur & Fritidsförvaltningen och bedriver utbildningsverksamhet i musik, dans och film vid kommunens grundskolor.

Stipendiet utgår från Rotarys grundläggande värderingar och syftar till att sporra och utgöra en uppmuntran för en eller vid delat stipendium flera elever som visar på särskild färdighet, insatser och medverkan i kulturskolans aktiviteter, liksom uppvisat ett gott kamratskap.

Stipendiet till Kulturskolan är nytt* sedan 2019 och överlämnades senast i samband med Nationaldagsfirandet den 6 juni av Svedala Rotarys president. Förutom penninggåvan erhåller eleven ett diplom med motivering till stipendiet.

Lärargruppen inom Kulturskolan nominerar kandidater och väljer slutligen ut en eller flera stipendiater.

*Före 2019 utdelades under en följd av år ett motsvarande stipendium till en elev ”Årets tonåring” inom Svedala grundskolor. På grund av ökning av antal grundskoleelever i åk 9 och flera tillkommande skolor ändrades ändamålet för detta stipendium istället till att delas ut inom Kulturskolan.

Page Stories

Hon heter Alice i år
 Alice Szentes - sång och tvärflöjt blev 2023 års kulturstipendiat. Mats Olofsson som är ansvarig för Kulturskolans verksamhet säger att priset uppmärksammar talanger som lagt ner många timmars träning för att utveckla sin musik och det är också ett erkännande till de lärare som hjälpt elever till personlig utveckling.

Alice är 17 år gammal och drömmer om att bli musikalartist. Motiveringen lyder; ”Alice är talangfull och ambitiös elev som varit aktiv i Kulturskolans verksamhet i många år. Under denna tid har hon tagit stora kliv i sin musikaliska utveckling vad gäller såväl flöjt som sång.”
Svedala Rotaryklubb säger stort grattis till Alice.

Nu är 2022 års Rotarystipendiat vid Kulturskolan utsedd!

Lucas Garvö, årets kulturskolestipendiat

I år skedde uttagningen genom en digital audition där de sex nominerade eleverna fick ladda upp var sin film med en presentation av sig själv och framförande av ett eller flera valfria stycken.
Mattias Rosén, som är samordnare och lärare vid Kulturskolan, skriver: "Vi är väldigt glada och stolta över den mycket höga nivå samtliga nominerade visade upp i sina bidrag. Det var inte lätt att fatta ett beslut men efter omröstning kom vi fram till att årets stipendium går till Lucas Garvö på elbas (bilden till vänster) med motiveringen:

”Lucas är en otroligt ambitiös elev som besitter ett stort driv och en musikalisk mognad. Han har en god kunskap och förståelse kring elbasen och dess roll i musiken. Som kompmusiker bidrar Lucas med ett starkt harmoniskt och rytmiskt fundament i de olika sammanhang han spelar i, men kan även stiga fram och bekvämt träda in i solistrollen. Oavsett om han är i bakgrunden eller längst fram, visar Lucas prov på en god teknisk förmåga och en fantastisk scennärvaro som bidrar till att lyssnaren får med sig det där lilla extra i hjärtat och i örat.”

Vi gratulerar Lucas Garvö som kommer att motta ett fint diplom och ett stipendium på 3 000 kronor från Svedala Rotaryklubb! Vi återkommer till formen för utdelningsceremonin som ännu inte är bestämd.