Rotary arbetar ständigt aktivt för att skapa förståelse mellan människor, länder och kulturer. Det gör vi bl a genom olika satsningar som riktar sig mot ungdomar. Det ettåriga utbytesåret är ett exempel, och öppet för alla ungdomar mellan 15-17 år. Det kräver inget medlemskap i Rotary.

Som utbytesstudent bor du i olika familjer under ett år och går i skola på gymnasienivå. Samtidigt tar din egen familj emot en utländsk utbytesstudent under motsvarande tid. Du och din familj lär känna en ny kultur, får många nya vänner och förhoppningsvis nya språkkunskaper.

Förutom dina värdfamiljer tar den lokala rotaryklubben hand om dig och du får stora möjligheter att möta människor i olika sammanhang. Du får även chans att träffa andra utbytesstudenter inom distriktet eller i landet.

Vanliga länder att åka till inom Europa är Frankrike, Spanien, Tyskland, Italien, Schweiz och utanför Europa Australien, USA, Japan, Indien och Kanada samt Nya Zeeland.
 ”Året som utbytesstudent gjorde mig till en mer självständig person”

Olivia från Sitka i Alaska, USA och David från Svedala var utbytesstudenter under läsåret 2017/2018.
Olivia bodde i Svedala under sitt utbytes år och David i New Lennox i Illinois.

Olivia var gymnasieelev på kommunens gymnasieskola NFU. Genom ett flexibelt upplägg kunde Olivia studera både på Samhällsprogrammet och sfi- svenska för invandrare.  Det gav stora möjligheter för Olivia att lära sig en vardagssvenska ganska fort. En utmaning, eftersom man klarar sig bra med engelska i Sverige och många klasskamrater gärna tränar sin engelska. Så här säger Olivia själv om sitt år som utbytesstudent.

”Året som utbytesstudent gjorde mig till en mer självständig person. Jag fick också lära mig ett nytt språk. Början på vistelsen blev tidvis tuff. Det svåraste för mig var hemlängtan men med tiden blev det bättre.” För Sydsvenskan, som uppmärksammade Olivias utbytes år berättar hon att vissa saker saknade hon som jordnötssmör och smores, (grillade marshmallows och choklad mellan två kex). De bästa minnena var resor och utflykter med värdfamiljen och andra utbytesstudenter. Vidare säger hon att ”min favoritresa var till Kiruna, där jag fick klappa renar, se norrsken och åka hundsläde.”
”Här hemma i Sitka brukar jag fira kanelbullens dag, lucia och midsommar med min familj som minne av Sverige.”
”Skolarbetet klarade jag ganska lätt”

Davids erfarenhet från sitt utbytes år i USA är att skolarbetet var ganska lätt att klara av men det finns en stor skillnad i den amerikanska och svenska skolsystemet. Fritidsaktiviteter är integrerade i det amerikanska skolsystemet på ett helt annat sätt än i den svenska skolan. Något som kan uppfattas som både bra och dåligt. Byte av värdfamiljer kan vara en utmaning, menar David men samtidigt ger det ganska mycket och man lär sig att anpassa sig till olika situationer. Resor inom landet var en höjdpunkt och resan till Hawaii blev ett minne för livet.